Svar: Hvilken amning skal fjernes?
6. januar 2013
Alder:
8 mdr.
Kære mor til 2
Tak for dit brev - det lyder som om at det går godt hos jer - dejligt!:)
Du må gerne fjerne aftenamningen først, da du fornemmer at det lettest vil kunne lade sig gøre på denne måde. Det er helt fint :)
Når jeg anbefaler at man fjerner morgenamningen, så er det fordi den hos mange børn vil påvirke deres indtag af morgengrød, så de ikke spiser nok morgenmad eller måske helt afviser at spise morgenmad. Men amningen tidlig morgen kan sagtens have en god effekt på nattesøvnen og kan derfor være værd at bibeholde.
De tre amninger kan altså godt ligge inden middagslur, sen aften og tidlig morgen, hvis du skønner at det fungerer bedst hos jer på denne måde.
Når din dreng bliver 10 måneder, så vil de ofte være passende at skrue ned til 2 amninger i døgnet. Hos jer kan du vælge enten at fjerne amningen om dagen, så han ammes f.eks. sen aften og tidlig morgen. Du kan også vælge at bibeholde amningen inden middagslur og så sen aften, og i stedet her fjerne den tidlige morgenamning. Det kommer an på om han stadig passes hjemme, skal passes af andre osv. Hvis du har ham hjemme, vil du jo godt kunne amme inden middagsluren og vænne ham fra brystet om natten. Men hvis han skal passes ude, kan det være godt at amme sen aften og tidlig morgen ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske