Svar: Nedsat mælkeproduktion
3. december 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Trine og Carl Anton
Tillykke med den lille dreng og velkommen til - dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Der er flere faktorer som spiller ind på mælkeproduktionen og som kan øge din mælkemængde eller som kan nedsætte din mælkemængde. Og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Stress i hverdagen, flere familiearrangementer, gæster osv. kan godt gøre at mælkemængden nedsættes. Det er vigtigt at du får slappet af og har roen til at amme, når du ammer. Er der mange gæster kan amningen godt blive forstyrret - både hvad angår effektiviteten der bliver spist med og antallet af amninger, tidspunkter der ammes på osv.
Overskud og ro er vigtigt for at producere mælk og det betyder at du også i hverdagen skal medtænke dig selv. Det betyder at du f.eks. skal huske at få noget at spise, at dagen ikke går med at du står op, tager dig af din dreng og først kl 13 mærker at du egentlig er sulten .. Det er vigtigt at du får dine 3 hovedmåltider - morgenmad, frokost, aftensmad og også mellemmåltider derudover, så der lidt populært sagt er "noget at lave mælk af" ...
Sygdom hos dig, forkølelse, influenza, brystbetændelse, svamp i brystet eller lignende kan nedsætte din mælkemængde. Der florerer jo meget i øjeblikket og måske har der været sygdom inde over. Uanset hvad anbefales det at du bibeholder amningen.
Hvis du er ved at få menstruation, så kan det påvirke smagen af din mælk og gøre at din dreng ikke har lyst til at die på samme måde som før. Det samme kan ske, hvis du er begyndt på en kur, dyrker motion eller lignende som du ellers ikke har gjort efter fødslen - det kan altsammen ændre på smagen af din mælk og dermed din drengs lyst til at die.
Din dreng kan naturligvis også få en infektion eller andet, som gør at han ikke er så interesseret i brystet. Han kan også i kraft af sin alder og udvikling let blive forstyrret, når du ammer - det er mere interessant at slippe, smile til dig, pludre med dig, kikke efter far der kommer ind i stuen osv. end det er at spise og derfor vil nogle børn i denne alder begynder at slatspise og slatsove lidt.
Mange børn har i denne alder også nået en størrelse, hvor de har brug for at få mælkemængden sat lidt op. Han er fysisk så stor, at han har brug for mere mælk og derfor kan have brug for at spise mere hyppigt - eller denne periode kan lige være overstået, hvorefter han så pludselig strækker tiden mellem amningerne og tydeligt virker mere mæt igen ...
Hos jer lyder det som om at du lige nu skal prøve at øge din mælkemængde og det gør du bedst ved at lægge ham så hyppigt til som muligt. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Det er også korrekt, at natamning er vigtig for opretholdelse af mælken. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og det giver derfor ekstra mælk at amme om natten - og ja, det er et langt stræk at sove fra 20 til 03/04. Det er naturligvis dejligt, hvis han gør det - men det lyder for mig som en god idé at du prøver at lægge ham til sen aften inden du selv går i seng. Du skal ikke vække ham, så han bliver ked af det, men prøv at tage ham op, stille, roligt, kærligt, evt. skifte hans ble og læg ham så til brystet og se om ikke han så kan spise mere eller mindre i søvne, hvis han får brystet i munden. På den måde får du både fyldt ham ekstra op og du får også stimuleret til mere mælk.
Det kan også være en god idé at du lige nu ammer ham fra begge bryster mellem hver lur. Det vil være rigtig godt at arbejde på at han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og så får han mælk fra det ene bryst, når han vågner og herefter leger I, tumler I, pludrer i osv. så bliver han skiftet og så får han mælk fra modsatte bryst, inden du så putter ham igen. Når han vågner næste gange, så starter du med at lægge ham til der, hvor han tog toppen sidst, ammer godt i bund der, leger med ham, skifter ham og tilbyder så igen modsatte bryst, inden han atter skal sove.
Juleøl anbefales desværre ikke mere, da de indeholder alkohol og det går i mælken og kan derfor påvirke barnet ...
I stedet anbefales i første omgang hyppig amning, ro og hvile, god og sund kost osv. du kan i Matas og i Helsekost forretninger også købe amme-the. Ammete indeholder forskellige urter som siges at kunne fremme og styrke mælkeproduktionen. Der er dog ikke videnskabelig dokumentation for virkningen, men det kan forsøges.
Vælger du at prøve amme-te, bør du ikke drikke mere end 2 kopper om dagen, da visse typer af ammete godt kan give mavekneb hos barnet, det er især te som indeholder fennikel eller anis, som man skal holde sig fra. Derimod skulle det være sikkert at drikke te som indeholder orange, pebermynte, hindbær, hyben, cikorie og kamille ...
Da du har haft masser af mælk indtil videre, så er der ikke noget der tyder på at du ikke stadig kan få mælkeproduktionen øget lidt - håber du her har fået lidt idéer med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske