Brev:
Nedsat mælkeproduktion
3. december 2012
Alder:
3 mdr.
Nedsat mælkeproduktion
Kære Helen
Tak for et fantastisk forum. Har ikke været super heldig med min SP'er, så jeg har ofte fundet de gode, brugbare råd her hos dig!
Jeg er 40-årig mor til en dejlig dreng på 13 uger. Jeg har ammet ham fra start uden problemer og har haft masser af mælk. Til tider endda rigeligt (gennemvædede ammeindlæg og stråle ud i ansigtet på ham ved ammestart:). Her den sidste uge har jeg dog en klar fornemmelse af, at der er mindre mælk. Mine bryster er ikke længere så spændte, og han gider ikke ligge så længe ved brystet. Jeg forsøger at lægge ham til hveranden time cirka i dagtimerne og synes heller ikke umiddelbart, han virker sulten, men han er dog begyndt at gumle på sin underlæbe. Det har han ikke gjort før.
Indtil i går har jeg kun ammet ham ved eet bryst ad gangen - der har været rigeligt, og han tager fint på. Vejer 6 kilo. Men det sidste døgn har jeg lagt ham til ved begge bryster ved hver amning.
Jeg vil være meget ked af, hvis mælkeproduktionen er ved at aftage, og det på sigt vil betyde, at vi må gå over til erstatning. Jeg søger derfor nogle gode råd.
Carl Anton sover ikke så meget om dagen - 15-30 minutters lure en 2-3 gange om dagen + en 2-3 timer omkring middag ifm. trilletur. Til gengæld sover han ofte fra 20-21 til 3-4 stykker (det har han gjort de sidste par uger). Min SP har sagt, at vi bare skal lade ham sove, men jeg tænker jo på, om det lange stræk uden amning kan være med til at nedsætte mælkeproduktionen? Og vil du råde mig til at vække ham? Og hvordan gør jeg det i så fald bedst og blidest? Er jo ked af at vække den lille purk, når han sover trygt og godt.
Den sidste uges tid har vi været til to større familiearrangementer og vi har haft overnattende gæster fra Jylland pga dødsfald i familien. Tænker også, at al den "uro" kan påvirke mælkeproduktionen? Vil prøve at få slappet mere af den kommende tid.
Min mor kom med det gode gamle råd om at drikke en juleøl om dagen - er der mon hold i det?
Ser frem til at høre fra dig!
Mange hilsner
Trine & Carl Anton