Svar: Amning og spædbarns søvn

25. november 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har kunne bruge mit tidligere svar.

De første dage efter fødslen vil jeres datter godt kunne tabe sig og tommelfingerreglen er, at hun senest 10 dage efter fødslen skal have genvundet sin fødselsvægt. Derefter børn hun som minimum tage 200 gram på om ugen, meget gerne mere ... Du kan i livets bog på medlemssiderne indtaste hendes længde og vægtmål og se hvordan hun ligger på kurven, det kan give dig en idé om, hvorvidt hun hele tiden vokser som hun skal :)

Det er rigtig godt at du ammer - og at du stadig ammer - selvom det har været med både sår og smerter ... Det er også helt okay at du ammer hende med en suttebrik, hvis det gør at hun bedre kan få fat i brystet og dit bryst også kan hele. Det er dog sådan, at hun kan have svært ved at stimulere brystet tilstrækkeligt og også kan have svært ved at "tømme" brystet helt, når hun skal die igennem en brik. Nogle børn har masser af kræfter og kan sagtens få deres behov for mælk dækket selvom de dier med brik, men andre børn har svært ved det ...

Du skal få din sundhedsplejerske eller læge (evt. en øre, næse, halslæge) til at tjekke at din datter ikke har for kort tungebånd - det kan være forklaringen på at hun måske har svært ved at få fat i brystet uden brik og det kan være forklaringen på at hun dier hul på dine brystvorter ... Kort tungebånd kan klippes, men det skal gøres tidligt, hvis det skal have effekt på amningen - normalt klipper man ikke tungebånd mere, med mindre det netop påvirker amningen og dermed barnets trivsel.

Det lyder som om at du har mælk, men det lyder også som om at din datter har svært ved at få helt nok - måske fordi hun ammes med brik .. Og når hun sluger en flaske med 100 ml mme, så lyder det som et reelt behov. Hvis vi skønner at hun vejer f.eks. 4800 gram nu, så er hendes døgnbehov for mælk 800 ml. Vejer hun mere, er hendes døgnbehov højere. Fordeles dette på 6-8 måltider, så svarer det til at hun skal have mellem 100-135 ml hver gang. Du skal ikke give hende mere, da hun godt kan få for meget, når hun har fået både bryst og flaske og hvis hun bagefter stadig virker urolig, så kan du stille hendes suttebehov med en sut.

En gang imellem vil hun naturligt die hos dig og die kortvarigt, fordi hun er tørstig og det skal hun have lov til - men at sluge 100 ml eller mere på en flaske, er umiddelbart et fuldt mælkemåltid med den alder og den vægt hun har ...

Jeg synes ikke du ...

Annonce

... skal opgive amning og jeg vil meget gerne støtte dig i at amme. Det vil dog være rigtig godt, at du får din sundhedsplejerske til at aflægge dig et ekstra besøg, for at I kan tale om amning, sutteteknik osv. så I sammen vurderer, hvad der er behov for hos jer. Det er som sagt vigtigt at din datter dier rigtigt, med korrekt teknik og at tungebåndet ikke er for kort.

Jeg vil foreslå dig at du fortsætter som nu, hvor du starter med at amme, lægger hende til, forsøger at holde hende igang ved brystet, skifter hende undervejs og lægger til igen - enten samme bryst eller modsatte bryst. Og hvis hun herefter stadig virker søgende og sulten, så må du supplere med en flaske. Hvorefter hun så meget gerne skal sove. I kan putte hende i barnevognen og trille hende en tur, eller du kan lægge dig med hende i dobbeltsengen, eller hvad der nu virker til at kunne give hende ro og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen.

Det kan være en god idé at du forsøger at fjerne suttebrikken undervejs i amningen. Når hun har diet lidt, brystvorten er kommet frem og mælken er begyndt at løbe, så kan det være en god idé at du forsøger at fjerne brikken og få hende direkte til brystet. Netop fordi hun så bedre både stimulerer og tømmer brystet. Igen kan det være en god idé at du får ekstra besøg af din sundhedsplejerske til vurdering og hjælp til dette. Ofte vil der i kommunen være sundhedsplejersker, som har særlig viden og uddannelse i amning og der sker ikke noget ved at spørge, om det er tilfældet, hvor du bor :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en god idé at lægge til brystet før hun får flaske, fordi du på den måde får vist dit bryst, at der er behov for mælk. Jo mere hun dier hos dig, jo mere mælk producerer du - jo mere du giver flaske, jo mindre vil du selv producere - så derfor er det vigtigt at finde balancen mellem at sikre hende mælk nok men også sikre at din amning kan fortsætte, når du nu gerne vil amme :)

Du kan også overveje om du ved at lægge hyppigere til, kan øge din mælkemængde yderligere, eller om det ville være en hjælp for jer at du begyndte at malke ud. Når du bruger en brystpumpe, så vil den både stimulere brystet lidt og du vil også kunne give din datter den udmalkede mælk på flaske - igen skal du her gøre op, hvordan du bruger dine ressourcer bedst og hvad du har lyst til. Og igen vil det være en rigtig god idé at tale med din sundhedsplejerske om dette.

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig