Brev:
Amning og spædbarns søvn
25. november 2012
Alder:
1 mdr.
Amning og spædbarns søvn
Kære Helen.
Tusind tak for dit svar på mit tidligere spørgsmål, det har gjort det nemmere for os, at vide hun kun må være vågen ca. 2 1/2 time af gangen. Du har helt ret i, at vi har en meget kvik pige, som er meget nysgerrig på verden - når hun er frisk.
Hun vejede 3940g og målte 55cm. da hun blev født , da hun var 20 dage gammel vejede hun 4700g og målte 59cm. Så hun tager vel det på hun skal? Jeg har ikke haft problemer med amningen bortset fra store smerter og huller på brystvorterne. Det har gjort, at jeg ammer hende med suttebrik og har gjort det siden hun var 4 dage gammel. Jeg er dog i tvivl med hensyn til amning og modermælkserstatning.
Vi har fulgt dit råd og de sidste 2 aftener givet hende 100ml nan1 modermælkserstatning og hun har tømt flasken på nær ca. 10 ml. Derefter har hun sovet 4-5 timer vågnet fået bryst og sovet 3-4 timer igen, helt perfekt. Problemet er der dog stadigvæk om dagen, jeg har fulgt dit råd med at amme, lege, skifte ble, amme igen og så putte hende. Det virker nogen gange, men hun er stadigvæk svær at få til at sove, på trods af at hun bliver ammet lige inden putning. I dag har hun kun sovet først 1. time fra 7.30-8.30 og så fra 11-12.30, prøvede at lægge hende igen kl. 15, men hun blev ved med at vågne. kl. 16 jeg gav hende 80 ml. erstatning , da jeg tænkte at hun måske var sulten. Den tømte hun helt, hun blev tilbudt mere, men spiste kun lidt. Hun faldt ikke i søvn med det samme faldt lidt hen, men blev ved med at vågne. Kl. 17 tilbød jeg hende yderligere 60. ml. erstatning den tømte hun også! Nu er kl 17.30 og hun sover stadigvæk ikke.
Tror du at hun måske ikke får nok ud af min mælk? Det er mit indtryk, at jeg har mælk, men kan være i tvivl om hvor meget hun får, når hun har behov for så meget erstatning. Kan hun få for meget erstatning eller regulerer hun det selv? Jeg vil gerne fortsætte med at amme hende, men er det en fejl, hvis hun ikke bliver mæt af det?
På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Camilla