Brev:
Sove på maven
25. november 2012
Alder:
6 mdr.
Sove på maven
Kære Helen.
Min lille søn på 6 måneder er utrolig glad for at ligge på maven. Han vender sig øjeblikkeligt og nærmest pr. automatik fra ryg til mave, når han bliver lagt ex. på legetæppet (og ak puslebordet mm), og vil helst ligge på maven og lege. Han vender sig imidlertid aldrig selv fra mave til ryg, og ser meget mystificeret ud når jeg prøver at få ham til at trille.
Det virker som om at han har fået en rigtig stærk ryg, for det går rigtig fint med at tage tilløb til at kravle :-)
Problemet er at han er begyndt at vende sig om på maven i sengen. Det begyndte med at han vendte sig om når han vågnede, men på trods af at jeg checker ham jævnligt, når han sover om dagen, så har jeg et par gange fundet ham sovende på maven (med hovedet drejet til siden)! Jeg blev meget forskrækket, da det - så vidt jeg kan læse mig til - er farligt for ham at sove på maven, når han ikke selv kan vende sig fra mave til ryg endnu.
Vi sover meget uroligt, da vi er bange for at vores søn skal vende sig i løbet af natten - og vi er derfor hele tiden oppe og checke ham. Desværre er det også lykkedes ham at vende sig om i løbet af natten, for vi kan jo ikke være vågne hele natten :-(
Er det farligt for vores søn at sove på maven? Må han sove på siden (for det kan han godt lide - lige nu vender vi ham om på ryggen)? Kan vi gøre noget ud over at checke ham hele tiden og øve "trille-fra-mave-til-ryg"?
De bedste hilsner fra
den bekymrede