Svar: Væk med natamningen, tak

30. september 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til to

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at I har det så godt alle fire :)

Jeg kan desværre ikke love dig, at et ammestop kan ske helt gnidningsløst, for med den alder din dreng har, er han naturligt meget bevidst om brystet og vil naturligt ikke give slip af sig selv - det er således dit valg og ikke hans, hvilket han naturligt godt vil kunne protestere over ...

Hvorvidt, du kan nøjes med at trappe ned eller er nødt til at stoppe helt, afhænger helt af hvordan han reagerer og som du beskriver det, så lyder det som om at han vil have svært ved at trappe ned. Det kan være rigtig svært for ham at forstå, hvorfor han nogle gange må - f.eks. inden sengetid, men ikke må når kl er 24 eller 03. Han kan jo ikke klokken og kan derfor ikke forstå at der er forskel på disse ting - han føler "bare" behovet for brystet og for den nærhed og tryghed, som han naturligt forbinder brystet med og det kan man jo ikke fortænke ham i.

Derfor er du nødt til at overveje, hvad du vil og hvorfor du vil og naturligvis også vurdere, hvordan du vil ...

Da I begge er glade for amningen og du som udgangspunkt gerne vil amme ham længe, så synes jeg du skal forsøge at holde fast i dette og prøve om ikke det kan lykkes. Jeg vil foreslå at du derfor holder fast i amningen inden han puttes, men at du derudover "lukker for mælkebaren". Det betyder at han ikke kan få mere bryst, før næste aften og du skal fortælle ham at det er slut.

Begrebet "slut" kan du bruge i hverdagen, så han stille og roligt lærer, hvad det betyder. Når historien er færdig, så klappes bogen sammen og du siger og gestikulerer "slut". Når tallerkenen er tømt og der ikke er mere mad, så gør du det samme "slut" og når mælkekartonen på bordet er tom og der ikke kommer mere ud, - igen gestikulerer du og siger du "slut". Og dette skal du så også overføre til brystet, når han søger dig og gerne vil knappe blusen op "slut- der er ikke mere" og samtidig ...

Annonce

... med at du gør dette, så skal du også tilbyde ham noget andet. Hvis han er sulten eller tørstig, så får han noget vand eller lidt at spise.

Nogle gange vil det også være en rigtig god idé at du afleder ham, for når han søger brystet er det også fordi det er hyggeligt og rart og ikke fordi han nødvendigvis har brug for mælken - derfor kan I lave noget andet der er hyggeligt. I stedet for at give ham brystet, så kan du kramme ham, kilde ham, kysse ham og nusse ham, så han stadig mærker at du er der og at du rigtig gerne vil ham. Du kan danse med ham og på den måde give ham masser af fysisk kontakt og nærhed. Andre gange kan du aflede ham ved at læse en historie, I kan bygge et puslespil eller lignende, som han bliver optaget af og derfor glemmer brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I takt med at du fjerner amningen om dagen og får vænnet ham fra brystet der, så vil han måske også acceptere det lettere om natten. Men som sagt, kan det godt være at han bliver forvirret over hvorfor han så får lov om aftenen - det er dog ikke sikkert - det må komme an på en prøve :)

Og ja - nogle gange vil det være en hjælp at far tager over om natten. Du kan amme jeres dreng om aftenen, putte ham og hjælpe ham med at overgive sig til søvnen lige så stille og roligt og trygt som han er vant til. Og far kan så sove sammen med ham og give ham den nærhed og tryghed, han har behov for - hvis og når han vågner om natten. Hvis du rykker ud af soveværelset, og jeres dreng sover på din plads i sengen, så vil far kunne putte sig med ham og hjælpe ham til ro og han vil lære at sove uden brystet - men stadig med masser af nærhed og omsorg fra far. Han vil her også kunne få en lille smule vand, hvis han virker tørstig. Hvis du ikke er der, så vil han måske acceptere at undvære brystet og på den måde kan I få skåret amningerne væk. Ofte tager det tre nætter, og herefter vil der ofte kunne fornemmes en ændring.

Jeg håber at ovenstående giver lidt videre hjælp - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor