Svar: Amme uro og spørgsmål

13. september 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære nybagte mor

Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille pige :)

Det lyder som om at du har masser af mælk og det lyder som om at amningen går rigtig fint og lige efter bogen :) Dejligt!

I begyndelsen, så anbefales det at man skifter mellem det ene og det andet bryst, når man ammer, så der stimuleres ligeligt til mælk på begge sider. Men med den alder din datter har nu, så er det en rigtig god idé at amme fra kun et bryst af gangen.

Det er sådan at din mælk består af flere forskellige dele. Den første del af mælken er meget vandholdig. Hvis man malker ud, så ligner den lidt skummetmælk i konsistensen - og den virker tørstslukkende. Det betyder at din datter nogle gange godt kan melde sig og die kortvarigt, sutter måske kun et par minutter og slipper så igen - og så er det ikke hygge eller pjat, men fordi hun derved slukker sin tørst - det er rigtig smart! :) Herefter går der måske kun en times tid, så viser hun behov for bryst igen og så kan det være en god idé at lægge hende til samme bryst, så hun får lidt mere af den federe mælk der kommer bagefter.

Efter den tørstslukkende, vandholdige mælk kommer hendes rigtige mad. Det ligner letmælk i konsistensen, en hvid lidt tykkere mælk. Og til allersidst i brystet, kommer så fløden. Det er den der giver hende dobbelthage og elastikker på arme og ben og den giver også god ro i maven. Hvis man malker ud, så vil man kunne se at fløden lægger sig øverst i flasken, som en lidt tykkere, gul mælk.

Hvis man ammer lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, så vil barnet få for meget af den vandholdige mælk og dermed få sværere ved at tage på og det vil ofte også give ondt i maven. Derfor er det vigtigt at man forsøger at amme fra et bryst af gangen, så hun derved får alle tre dele af mælken med ud.

Man kan desværre ikke sætte tid på en amning, så man kan ikke sige at hun skal die mindt 25 minutter for at få den fede mælk ud - det er forskelligt og afhænger helt af sutteteknik og af mors nedløbsrefleks. Men at du ammer mellem 20-35 minutter lyder meget fint :)

Det kan være en rigtig god idé at skifte mellem de forskellige ammestillinger, fordi hun stimulere og "tømmer" brystet forskelligt alt efter hvordan hun er lagt til. Du kan således hjælpe hende ved at lægge hende til på forskellig vis. Og det kan være med til at give en roligere amning og det kan også minimere hendes luftindtag :)

Du kan prøve at mærke på dine bryster. Mælkekamre der er fyldt vil føles som knuder. De kan føles ...

Annonce

... store som mandariner eller som små nødder. Hvis du har "knuder" øverst på brystet og ind mod kavalergangen, så er det en fordel at amme i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn. Hvis du har "knuder" på ydersiden af brystet ud mod armhulen, så vil det være en rigtig god idé at lægge hende til i tvillingestilling, fordi hun så får arbejdet med disse og får mælken tømt derfra. Og hvis du kan mærke "knuder" under brystet, så er det en rigtig god idé at du lægger dig ned og ammer hende liggende.

Du kan f.eks. med fordel ligge ned og amme om natten eller en gang midt på dagen, hvis du selv også har brug for lidt hvile. Og ellers kan du om dagen varierer mellem den traditionelle stilling og tvillingestillingen. Når du lægger til i tvillingestillingen, så skal du forestille dig at amme to børn på samme tid. Hovedet ved brystet og kroppen ud under din arm. Og faktisk kan det nogle gange være en rigtig god idé at du f.eks. starter med at lægge til i den traditionelle stilling, lader hende spise godt der og når hun så slipper og skal bøvse, så tager du hende op, hjælper hende med at bøvse godt af og så lægger du hende til samme bryst igen - men i tvillingstillingen. På den måde hjælper du hende til at spise mere roligt og rytmisk, hun får den lidt federe mælk og dit bryst bliver stimuleret og "tømt" rigtig godt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når jeg skriver "tømt" med ".." så er det fordi du i princippet ikke kan tømme et bryst. Der vil altid være mælk at komme efter. Men du vil kunne mærke forskel, når hun har spist. Det bryst hun har spist ved vil være blødere og mere eftergiveligt. De mælkekamre der var spændte og hårde før amning vil være blødere og "knuderne" forsvundet eller langt mindre. Og det bryst hun ikke har spist ved vil være hårdere at mærke på.

Når du har "tømt" det ene bryst, altså når hun har spist godt og effektivt fra en side, så kan du godt tilbyde toppen fra det andet bryst. Det skal kun være et tilbud om netop at få lidt tørstslukkende. Nogle gange vil hun tage lidt, andre gange måske spise lidt mere og atter andre gange vil hun sige fra og har ikke brug for det. Og kan bare puttes til en god lur. Og det er helt fint. Næste gang du så ammer, så starter du der hvor hun f.eks. lige tog toppen sidst, eller slet ikke fik spist fra, ammer hende rigtig godt fra den side, så den "tømmes", evt. med skift imellem ammestillinger undervejs og tilbyder så toppen fra modsatte side, inden hun atter skal sove.

Håber du kan bruge det lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.