Svar: Madplan til ammestop

10. maj 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære D

Tak for dit brev, velkommen tilbage og stort tillykke med at I har fået en lillebror:)

Du skriver, at du ønsker at "stoppe med at amme, når han er de der 8 mdr og har brug for en nedtrapningsplan, hvis det er muligt at undgå flaske ville det være det bedste" .. og jeg synes faktisk ikke, at det umiddelbart er det bedste ...

Din dreng er en fysisk stor dreng, det var han i hvert fald, da han blev født ... og det er rigtig godt at han er god til at spise skemad, men det er vigtigt at han får mælk nok og det handler ikke kun om at sikre ham kalk osv. men ligeså meget om at sikre ham væske nok. Hvis han vejer f.eks. 8 kg nu, så vil hans døgnbehov for væske være mellem 1000-1200ml. Heraf vil de ca 800 ml skulle dækkes via bryst eller flaske og resten via indtag af kop ... Og det er rigtig svært at dække hans behov, hvis han kun kan drikke af en kop.

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger eller flasker i døgnet. I 8-9 måneders alderen sættes ned til 3 flasker og i 10-12 måneders alderen sættes ned til 2 flasker. I 1 års alderen trappes så yderligere ned og i løbet af et par måneder forsvinder flasken helt ... Men det betyder også at din dreng godt vil kunne have glæde af flaske til han f.eks. er 14 måneder gammel - altså det næste halve år og derfor synes jeg det er en god idé at du erstatter amningerne med en flaske og ikke stopper amning og regner med at han så indtager væske nok af en kop.

Samtidig er det også rigtig dejligt for ham stadig at have sit ritual med at sutte og få lun mælk før han skal sove osv. også selvom han ikke skal falde i søvn med bryst eller flaske i munden.

Jeg vil derfor anbefale dig at du erstatter en amning af gangen med flaske, så han stille og roligt får flere flasker og ammes mindre og mindre. Det vil også gøre at ...

Annonce

... dit bryst kan følge med og din mælkemængde stille og roligt nedsættes, så du ikke får brystbetændelse igen ...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, denne amning vil sandsynligvis være den der forsvinder sidst

Morgen 7: Havregrød, lavet med mælk og mme, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud indtil han får mindst 400 ml mme i døgnet), frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl 113 som nu

Eftermiddag 15: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kp.

Powernapper evt. og måske springes den over

Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, gerne forsøge med lidt forskellige risretter nu. Tilbydes en kartoffelbåd, lidt kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten 19-19.30

Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Jeg synes det er en rigtig god idé at tilbyde ham en flaske omkring midnat, når han har en opvågning der. Netop mælk på dette tidspunkt er godt fordi det ofte sikrer en god nattesøvn og samtidig også sikrer væske/mælkebehovet. Når han bliver så gammel at han kan nøjes med kun 2 flasker vil de ofte ligge hensigtsmæssigt aften og sen aften fordi de der sikrer ham væske og samtidig sikrer god plads til mad om dagen. Og det er på den måde ofte amningerne/flaskerne om dagen der forsvinder først.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!