Brev:
Madplan til ammestop
10. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Madplan til ammestop
Hej Helen,
I starten af oktober sidste år fødte jeg en dejlig stor dreng på 4160 gram og 57 cm lang. Efter nogle småproblemer med amningen (bystbetændelse osv) lykkedes det mig at amme fuldt ud til han var 4 måneder.
Allerede da han var omkring de 3 mdr var det tydeligt at venstre bryst var favoritten, og med tiden begyndte han mere og mere at afvise det højre. Da han var omkring de 5 mdr ville han slet ikke tage det højre, han skubbede sig væk græd og var dybt ulykkelig når han blev lagt til. Jeg prøvede alt, forskellige ammestillinger, brystpumpe for at få produktionen op lægge først til det venstre og så til højre og omvendt, men det var som om han havde fået et hadeforhold til den højre side, og da han var 6 mdr stoppede jeg med at amme fra højre og ammer i dag udelukkende fra venstre side.
Jeg er nu kommet til et punkt hvor jeg ikke synes det er hyggeligt mere, jeg kan ikke passe nogen bh'er eller tage en stram t-shirt på da det venstre bryst er tydeligt større end de højre, derfor ønsker jeg langsomt at trappe ud og være færdig med amning når han er 8 mdr eller deromkring. Samtidigt er mit ønske at han ikke skal over til flaske, men ved ikke om det helt er realistisk. Hans rytme ser således ud.:
05.00: Amning og sover lidt videre
06.30: Vågner
07.00: Morgenmad havregrød med frugtmos. Bruger ca 150-200 ml mme. Sødmælk/vand af kop
09.00: Ammer og bliver lagt til formmidagslur. Sover ca 1-1,5 time
11.00: Frokost grønsagsmos sødmælk/vand af kop.
12.30-13.00: Ammer og bliver lagt til middagslur. Sover ca 1-1,5 time
14.30: Grød, hirse eller ris med lidt frugtmos og der bruger jeg ca 100 ml mme. Sødmælk/vand af kop.
16.30: Powernap 30 min
17.00: Aftensmad grønsagsmos med fisk, kød eller lign. Sødmælk/vand af kop.
19.00: Amning og sovetid
Jeg har fra starten adskilt amning før sovetid om aftenen, dvs han bliver ammet i stuen og så bliver han lagt i seng med en godnatsang. Jeg ammede også mellem 23.00-01.00 men stoppede her for lidt over en uge siden da han var meget forkølet og havde utrolig meget slim i halsen at han ikke kunne sove videre efter amning. Han vågner næsten hver nat efter midnat men der giver jeg ham lidt vand og så sover han videre.
Som sagt så ønsker jeg at stoppe med at amme, når han er de der 8mdr og har brug for en nedtrapningsplan, hvis det er muligt at undgå flaske ville det være det bedste.
Han er en stor og stærk dreng og ved at når han får flere skemåltider at han godt kan holde sig til morgenmaden. Samtidigt tænker jeg på om ikke han kan få en godnatgrød for at kunne holde sig. Glæder mig til at læse dit forslag til madplan osv.
PS. Glemte at skrive at han bruger sut.
Jeg vil også lige tilføje at han er god til at spise og jeg synes at han er meget sulten efter middagsluren, han kan sagtens spise mere end den ca 1 dl grød han får kl 14.30 men jeg giver ham ikke mere, da jeg gerne ville have at han spiser en god portion til aftensmad. Det var bare det.
Kærlig hilsen
D