Madplan til ammestop

10. maj 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Madplan til ammestop

Hej Helen,

I starten af oktober sidste år fødte jeg en dejlig stor dreng på 4160 gram og 57 cm lang. Efter nogle småproblemer med amningen (bystbetændelse osv) lykkedes det mig at amme fuldt ud til han var 4 måneder.

Allerede da han var omkring de 3 mdr var det tydeligt at venstre bryst var favoritten, og med tiden begyndte han mere og mere at afvise det højre. Da han var omkring de 5 mdr ville han slet ikke tage det højre, han skubbede sig væk græd og var dybt ulykkelig når han blev lagt til. Jeg prøvede alt, forskellige ammestillinger, brystpumpe for at få produktionen op lægge først til det venstre og så til højre og omvendt, men det var som om han havde fået et hadeforhold til den højre side, og da han var 6 mdr stoppede jeg med at amme fra højre og ammer i dag udelukkende fra venstre side.

Jeg er nu kommet til et punkt hvor jeg ikke synes det er hyggeligt mere, jeg kan ikke passe nogen bh'er eller tage en stram t-shirt på da det venstre bryst er tydeligt større end de højre, derfor ønsker jeg langsomt at trappe ud og være færdig med amning når han er 8 mdr eller deromkring. Samtidigt er mit ønske at han ikke skal over til flaske, men ved ikke om det helt er realistisk. Hans rytme ser således ud.:

05.00: Amning og sover lidt videre
06.30: Vågner
07.00: Morgenmad havregrød med frugtmos. Bruger ca 150-200 ml mme. Sødmælk/vand af kop
09.00: Ammer og bliver lagt til formmidagslur. Sover ca 1-1,5 time
11.00: Frokost grønsagsmos sødmælk/vand af ...

Annonce

... kop.
12.30-13.00: Ammer og bliver lagt til middagslur. Sover ca 1-1,5 time
14.30: Grød, hirse eller ris med lidt frugtmos og der bruger jeg ca 100 ml mme. Sødmælk/vand af kop.
16.30: Powernap 30 min
17.00: Aftensmad grønsagsmos med fisk, kød eller lign. Sødmælk/vand af kop.
19.00: Amning og sovetid

Jeg har fra starten adskilt amning før sovetid om aftenen, dvs han bliver ammet i stuen og så bliver han lagt i seng med en godnatsang. Jeg ammede også mellem 23.00-01.00 men stoppede her for lidt over en uge siden da han var meget forkølet og havde utrolig meget slim i halsen at han ikke kunne sove videre efter amning. Han vågner næsten hver nat efter midnat men der giver jeg ham lidt vand og så sover han videre.

Som sagt så ønsker jeg at stoppe med at amme, når han er de der 8mdr og har brug for en nedtrapningsplan, hvis det er muligt at undgå flaske ville det være det bedste.

Han er en stor og stærk dreng og ved at når han får flere skemåltider at han godt kan holde sig til morgenmaden. Samtidigt tænker jeg på om ikke han kan få en godnatgrød for at kunne holde sig. Glæder mig til at læse dit forslag til madplan osv.

PS. Glemte at skrive at han bruger sut.

Jeg vil også lige tilføje at han er god til at spise og jeg synes at han er meget sulten efter middagsluren, han kan sagtens spise mere end den ca 1 dl grød han får kl 14.30 men jeg giver ham ikke mere, da jeg gerne ville have at han spiser en god portion til aftensmad. Det var bare det.

Kærlig hilsen
D

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor