Svar: Vågner om dagen efter 40 minutter / mavekneb
13. april 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille pige :)
Det lyder som om at din datter kan godt kan have lide mavekneb og det er rigtig godt og vigtigt, at du forsøger at få hende til at bøvse i forbindelse med amning. Jo mere luft hun kommer af med via en bøvs, jo mindre luft skal igennem mave- og tarmsystem :)
Når hun bøvser så er det vigtigt at hendes ryg holdes lige og at armene/skuldrene løftes lidt - det gør at luften lettere kan komme ud. Derfor er det en god idé at lægge hende op over din skulder og gerne så højt at armene også løftes lidt, fremfor at have hende liggende krummet sammen på din brystkasse. Jo mere lige og udstrakt hun er i ryggen, jo lettere finder luften vej op. Klap også med små forsigtige klap på ryggen og blenumsen for at få luften til at bevæge sig opad.
Hvis der ikke kommer en bøvs inden for få minutter og hun bare hænger og sover, så kommer den ikke. Så kan du ligeså godt lægge hende ned og lade hende sove. Hun vil så højst sandsynligt efter ca. 25-40 minutter begynde at virre med hovedet, småklynke lidt, lave suttebevægelser - og så er det fordi luften er klar til at komme ud. Nogle gange vil hun fint kunne klare det selv, når hun ligger med hovedet drejet til siden, vil der sammen med lidt luft komme lidt gylp, som så ryger ud af munden og hun sover videre. Andre gange vil du skulle tage hende op, lade hende komme af med bøvsen og kan så putte hende igen, hvorefter hun sover videre.
Det er rigtig fint at du giver mavemassage, sørger for at cykle med hendes ben, tumler med hende osv. så hun i sine vågne perioder også hjælpes med at komme af med luften og får sat lidt gang i sin fordøjelse. Det skal du bare blive ved med.
Det er en god idé at skifte mellem de forskellige ammestillinger, både fordi hun stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt alt efter hvordan hun lægges til, men også fordi det kan hjælpe hende til at få den lidt federe mælk med ud - og den giver mere ro i maven.
Du kan med fordel starte med at lægge hende til brystet i den traditionelle stilling og lade hende spise det hun vil der, når hun så virker lidt træt og slipper og du måske kan mærke at der stadig er meget mælk til hende i brystet, så tager du hende op, prøver om hun vil bøvse lidt, evt. skifter hende og så prøver du at lægge hende til samme bryst igen, men i tvillingestilling. Det kan gøre at hun får tømt brystet lidt bedre og får lidt ekstra fed mælk og det kan nogle gange have effekt. Andre gange er det bedre at du efter skiftning tilbyder hende toppen fra modsatte bryst, så hun får lidt tørstslukkende og derefter så er klar til at blive puttet ...
Det lyder også som om at din datter måske har lidt svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og af den grund også kan virke lidt søgende, klynke lidt eller lignende, når hun har sovet 40 minutter. Det er helt rigtigt det du gør, - at du forsøger at trille hende i barnevognen eller berolige hende med din hænder og på den måde luller hende videre ind i søvnen. Hun har brug for at sove mere end 40 minutter af gangen og det er rigtig godt at du hjælper hende med dette :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske