Brev:
Vil ikke sove - 1 mdr.
14. april 2012
Alder:
1 mdr.
Vil ikke sove - 1 mdr.
Hej Helen.
Vi har læst rigtig mange af dine fantastiske råd herinde og håber nu du også kan være os behjælpelig.
Vi har en lille datter på snart 5uger, der er super svær at få til at sove. Da hun var helt nyfødt var der ingen problemer. Hun fik mad og hyggede lidt og så faldt hun faktisk i søvn på vores arm eller bryst og så var hun lige til at lægge over i hendes vugge hvor hun så ville sove ligetil hun skulle ha mad igen. Men de sidste 2-3uger har hun været næsten umulig at få til at sove. Hun bliver ammet ca. Hver 2-4time og spiser helt uden problemer. Så er hun vågen og hygger hos os en halv times tid, men så bliver hun meget pludselig overtræt og utrolig pylret.
Vi prøver straks at lulle hende ned i et lavere tempo, tilbyder hende en sut (som hun 9 ud af 10 gange ikke vil ha) og synger for hende. Men hun synes bestemt ikke det er tilfredsstillende og bliver meget hurtig dybt ulykkelig. Vi prøver alt for at få hende til at falde i søvn. Lægge hende i hendes barnevogn og gå en tur med hende (det virkede de første par uger), lægge hende over skulderen og gå med hende, men Intet hjælper. Det eneste vi faktisk har succes med er at svøbe hende i hendes dyne og vugge hende i en fast og bestemt rytme, så falder hun i søvn og det virker som om hun efter forholdvis kort tid er dejlig langt væk i drømmeland, men når vi lægger hende fra os, enten ned i hendes lift, vugge eller på sofaen ved siden af os, så går der ikke mere end 5 minutter så er hun dybt ulykkelig igen og så er vi faktisk nød til at starte forfra. Svøbe hende i dynen og op på armen igen.
De sidste par uger har hun været ret nem at få til at sove i løbet af dagen. Vi har vugget hende på armen og næsten uden problemer har vi kunne lægge hende fra os. Det har kun været når hun skulle overgive sig til natten at de helt store besværligheder har vist sig, men nu er hun også begyndt at brokke sig i løbet af dagen. Det er som om det bliver værre og værre med hende. Gør vi mon noget helt forkert? Mit hjerte kan næsten ikke bære at hun skal blive så ulykkelig hver gang hun bliver træt!
Det skal lige siges, at når det så (endelig) lykkes os at få hende til at sove, så sover hun dybt og dejligt og tit i 3-4 timer i streg også om natten. Og hun er ellers en glad og dejlig pige :)
Og så lige er tillægsspørgsmål: er der mon en måde hvorpå vi kan vende hende til sutten? Det er mit indtryk, at hendes suttebehov ikke bliver tilfredsstillet ved amningen alene og når hun en meget sjælden gang tager imod sutten virker det som om hun har ret stor gavn af den. Vi har prøvet 5 forskellige, men det er som om hun ikke helt kan hitte ud af det!
Håber du kan gi os lidt tiltrængte råd :)