Vil ikke sove - 1 mdr.

14. april 2012

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Vil ikke sove - 1 mdr.

Hej Helen.

Vi har læst rigtig mange af dine fantastiske råd herinde og håber nu du også kan være os behjælpelig.

Vi har en lille datter på snart 5uger, der er super svær at få til at sove. Da hun var helt nyfødt var der ingen problemer. Hun fik mad og hyggede lidt og så faldt hun faktisk i søvn på vores arm eller bryst og så var hun lige til at lægge over i hendes vugge hvor hun så ville sove ligetil hun skulle ha mad igen. Men de sidste 2-3uger har hun været næsten umulig at få til at sove. Hun bliver ammet ca. Hver 2-4time og spiser helt uden problemer. Så er hun vågen og hygger hos os en halv times tid, men så bliver hun meget pludselig overtræt og utrolig pylret.

Vi prøver straks at lulle hende ned i et lavere tempo, tilbyder hende en sut (som hun 9 ud af 10 gange ikke vil ha) og synger for hende. Men hun synes bestemt ikke det er tilfredsstillende og bliver meget hurtig dybt ulykkelig. Vi prøver alt for at få hende til at falde i søvn. Lægge hende i hendes barnevogn og gå en tur med hende (det virkede de første par uger), lægge hende over skulderen og gå med hende, men Intet hjælper. Det eneste vi faktisk har succes med er at svøbe hende i hendes dyne og vugge hende i en fast og bestemt rytme, så falder hun i søvn og det virker som om hun efter forholdvis kort tid er dejlig langt væk i drømmeland, men når ...

Annonce

... vi lægger hende fra os, enten ned i hendes lift, vugge eller på sofaen ved siden af os, så går der ikke mere end 5 minutter så er hun dybt ulykkelig igen og så er vi faktisk nød til at starte forfra. Svøbe hende i dynen og op på armen igen.

De sidste par uger har hun været ret nem at få til at sove i løbet af dagen. Vi har vugget hende på armen og næsten uden problemer har vi kunne lægge hende fra os. Det har kun været når hun skulle overgive sig til natten at de helt store besværligheder har vist sig, men nu er hun også begyndt at brokke sig i løbet af dagen. Det er som om det bliver værre og værre med hende. Gør vi mon noget helt forkert? Mit hjerte kan næsten ikke bære at hun skal blive så ulykkelig hver gang hun bliver træt!

Det skal lige siges, at når det så (endelig) lykkes os at få hende til at sove, så sover hun dybt og dejligt og tit i 3-4 timer i streg også om natten. Og hun er ellers en glad og dejlig pige :)

Og så lige er tillægsspørgsmål: er der mon en måde hvorpå vi kan vende hende til sutten? Det er mit indtryk, at hendes suttebehov ikke bliver tilfredsstillet ved amningen alene og når hun en meget sjælden gang tager imod sutten virker det som om hun har ret stor gavn af den. Vi har prøvet 5 forskellige, men det er som om hun ikke helt kan hitte ud af det!

Håber du kan gi os lidt tiltrængte råd :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.