Svar: Nedtrapning af amning og opvågning ved lure om dagen

18. marts 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære guldklumpernes mor

Dejligt at høre at du har læst flere af mine bøger - tak :) Og velkommen til :)

De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for fire amninger eller flasker i døgnet og de ligger ofte mest hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Først i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 flasker eller amninger i døgnet.

Det betyder at jeres datter fortsat vil have behov for at få mælk kl 9, 14, 03 og 18.30 som hun får lige nu - når du begynder at arbejde - og det vil være rigtig fint at hun stille og roligt får mere og mere flaske og mindre amning. Det vil her være en rigtig god idé at du erstatter en amning af gangen med flaske og jeg vil anbefale at du starter med at udskifte formiddagsamningen. I stedet kan hun om formiddagen altså få en flaske, når hun skal sove.

Du kan derfor beholde amningen inden middagslur og nat og give flaske om aftenen, som du også gør nu. Således 2 flasker og 2 amninger dagligt. Stille og roligt kan amningen om eftermiddagen erstattes af en flaske og du kan bibeholde amningen om natten. Ved at erstatte en amning af gangen med flaske, så skruer du stille og roligt behovet for bryst ned. Det gør det lettere for din datter at vænne sig til modermælkserstatningen, men det gør ...

Annonce

... også at din krop kan følge med og at du ikke får en brystbetændelse, fordi du har en masse mælk, som ikke bliver "tømt ud".

Når hun bliver 8 måneder, kan I måske have held med at forsøge med en flaske sen aften, så amningen om natten helt kan undværes, det vil sige så hun får flaske inden middagslur, aften og sen aften og derefter sover uden mælk til næste morgen tidlig - det kunne jo være dejligt for jer alle :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til lure om dagen, så vil det være helt okay at hun sover kortest formiddagslur og at den måske kun varer 45-60 minutter (20 minutter er for kort), hvorimod en længere middagslur kan være rigtig godt - den må gerne vare et par timer. Jo længere middagsluren er, jo bedre vil hun sandsynligvis kunne holde sig vågen om eftermiddagen og være klar til at blive puttet om aftenen. Hun må naturligvis også gerne sove 3 kortere lure i løbet af dagen, men generelt er en lur af mindst 1 ½ times varighed vigtig fordi hun så kommer igennem alle søvnens stadier .. :)

I må meget gerne trille hende og på den måde hjælpe hende med at være sovende midt på dagen, netop fordi I så får påvirket hendes indre ur og dermed får givet hende fornemmelsen for at have behov for en længere middagslur :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!