Svar: Nedtrapning af amning og opvågning ved lure om dagen
18. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Kære guldklumpernes mor
Dejligt at høre at du har læst flere af mine bøger - tak :) Og velkommen til :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for fire amninger eller flasker i døgnet og de ligger ofte mest hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Først i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 flasker eller amninger i døgnet.
Det betyder at jeres datter fortsat vil have behov for at få mælk kl 9, 14, 03 og 18.30 som hun får lige nu - når du begynder at arbejde - og det vil være rigtig fint at hun stille og roligt får mere og mere flaske og mindre amning. Det vil her være en rigtig god idé at du erstatter en amning af gangen med flaske og jeg vil anbefale at du starter med at udskifte formiddagsamningen. I stedet kan hun om formiddagen altså få en flaske, når hun skal sove.
Du kan derfor beholde amningen inden middagslur og nat og give flaske om aftenen, som du også gør nu. Således 2 flasker og 2 amninger dagligt. Stille og roligt kan amningen om eftermiddagen erstattes af en flaske og du kan bibeholde amningen om natten. Ved at erstatte en amning af gangen med flaske, så skruer du stille og roligt behovet for bryst ned. Det gør det lettere for din datter at vænne sig til modermælkserstatningen, men det gør også at din krop kan følge med og at du ikke får en brystbetændelse, fordi du har en masse mælk, som ikke bliver "tømt ud".
Når hun bliver 8 måneder, kan I måske have held med at forsøge med en flaske sen aften, så amningen om natten helt kan undværes, det vil sige så hun får flaske inden middagslur, aften og sen aften og derefter sover uden mælk til næste morgen tidlig - det kunne jo være dejligt for jer alle :)
Med hensyn til lure om dagen, så vil det være helt okay at hun sover kortest formiddagslur og at den måske kun varer 45-60 minutter (20 minutter er for kort), hvorimod en længere middagslur kan være rigtig godt - den må gerne vare et par timer. Jo længere middagsluren er, jo bedre vil hun sandsynligvis kunne holde sig vågen om eftermiddagen og være klar til at blive puttet om aftenen. Hun må naturligvis også gerne sove 3 kortere lure i løbet af dagen, men generelt er en lur af mindst 1 ½ times varighed vigtig fordi hun så kommer igennem alle søvnens stadier .. :)
I må meget gerne trille hende og på den måde hjælpe hende med at være sovende midt på dagen, netop fordi I så får påvirket hendes indre ur og dermed får givet hende fornemmelsen for at have behov for en længere middagslur :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske