Nedtrapning af amning og opvågning ved lure om dagen

18. marts 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Nedtrapning af amning og opvågning ved lure om dagen

Hej Helen.

Jeg må have din sparring angående min datter. Hun bliver 7 måneder om en uge. Hun er en smilende pige, ruller rundt, ved at blive rigtig god til at sidde og er rigtig god til at spise. Kan se hun er begyndt at lave tyggebevægelser. Det var lidt om hende.

Jeg skal stoppe med at amme om 3 uger, da min mand overtager barslen. Som det er nu, bliver hun ammet fra begge bryster kl ca 9, 14 og 03. Kl 18.30 får hun en flaske mme til natten, der tager hun ca 160 ml. Derudover drikker hun vand af kop og lidt sødmælk til aftensmaden. Hun er god til at drikke af kop. Hun har fået flaske til natten siden hun var 4 måneder, da det var en god erfaring vi havde fra den store på 2 år.

Hvordan vil du anbefale overgang til fuld flaske? Er der en bestemt amning der er bedst at erstatte først eller?

Mit andet spørgsmål går på lure i løbet af dagen.
Hun står op ca kl 6-6.30 og putter lidt videre i vores seng.
kl 7.30 havregrød, ammes ca kl 9. og får herefter lidt frugtmos, synes ikke det gør forskel på rækkefølgen på amning og frugtmos for hendes lur. Hun puttes i barnevognen mellem 9.30-10, da hun er træt og vi plejer ikke at gå i mere end 10 minutter før hun sover. Så stiller vi ...

Annonce

... vognen i haven. Den sidste måneds tid er hun begyndt at vågne efter ca 20 min, vi ruller hende, da vi kan se hun er træt, hun plejer at falde hurtigt i søvn igen, sover måske 20 min mere og virker frisk. Hvor meget skal vi få hende til at sove igen? Har ikke altid tid til at trille i haven, da vi også har en på 2 år, som jo skal ses efter.

Vi følger din bog "børn og mad" med måltiderne og hun spiser med god appetit. Det sammen mønster kan gentage sig med den næste lur, hun puttes som regel mellem 14-15, alt efter hvordan den første lur er gået. Nogen gange lykkedes det at få hende til at sove ca 2 timer i den ene lur og ca en time i den anden lur, men
det er oftest fordi den ene kan gå med hende igen igen, for så har hun det med at falde i søvn når vi har været rundt med hende af 3-4 omgange, men der er umuligt når vi er alene med dem. Skal vi bare fortsætte eller hvad synes du? Hun bliver puttet til natten kl ca 19, sover til ca 03, måske får hun en sut i løbet af natten, men ammes først kl 03. Så hun sover godt om natten.

Med venlig hilsen
de 2 guldklumpers mor

Har også læst din sovebog og støt dit barns udvikling, men har brug for sparring til vores konkrete situation.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.