Brev:
Nedtrapning af amning og opvågning ved lure om dagen
18. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Nedtrapning af amning og opvågning ved lure om dagen
Hej Helen.
Jeg må have din sparring angående min datter. Hun bliver 7 måneder om en uge. Hun er en smilende pige, ruller rundt, ved at blive rigtig god til at sidde og er rigtig god til at spise. Kan se hun er begyndt at lave tyggebevægelser. Det var lidt om hende.
Jeg skal stoppe med at amme om 3 uger, da min mand overtager barslen. Som det er nu, bliver hun ammet fra begge bryster kl ca 9, 14 og 03. Kl 18.30 får hun en flaske mme til natten, der tager hun ca 160 ml. Derudover drikker hun vand af kop og lidt sødmælk til aftensmaden. Hun er god til at drikke af kop. Hun har fået flaske til natten siden hun var 4 måneder, da det var en god erfaring vi havde fra den store på 2 år.
Hvordan vil du anbefale overgang til fuld flaske? Er der en bestemt amning der er bedst at erstatte først eller?
Mit andet spørgsmål går på lure i løbet af dagen.
Hun står op ca kl 6-6.30 og putter lidt videre i vores seng.
kl 7.30 havregrød, ammes ca kl 9. og får herefter lidt frugtmos, synes ikke det gør forskel på rækkefølgen på amning og frugtmos for hendes lur. Hun puttes i barnevognen mellem 9.30-10, da hun er træt og vi plejer ikke at gå i mere end 10 minutter før hun sover. Så stiller vi vognen i haven. Den sidste måneds tid er hun begyndt at vågne efter ca 20 min, vi ruller hende, da vi kan se hun er træt, hun plejer at falde hurtigt i søvn igen, sover måske 20 min mere og virker frisk. Hvor meget skal vi få hende til at sove igen? Har ikke altid tid til at trille i haven, da vi også har en på 2 år, som jo skal ses efter.
Vi følger din bog "børn og mad" med måltiderne og hun spiser med god appetit. Det sammen mønster kan gentage sig med den næste lur, hun puttes som regel mellem 14-15, alt efter hvordan den første lur er gået. Nogen gange lykkedes det at få hende til at sove ca 2 timer i den ene lur og ca en time i den anden lur, men
det er oftest fordi den ene kan gå med hende igen igen, for så har hun det med at falde i søvn når vi har været rundt med hende af 3-4 omgange, men der er umuligt når vi er alene med dem. Skal vi bare fortsætte eller hvad synes du? Hun bliver puttet til natten kl ca 19, sover til ca 03, måske får hun en sut i løbet af natten, men ammes først kl 03. Så hun sover godt om natten.
Med venlig hilsen
de 2 guldklumpers mor
Har også læst din sovebog og støt dit barns udvikling, men har brug for sparring til vores konkrete situation.