Brev:
Nikken med hovedet
18. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Nikken med hovedet
Hej Helen
Jeg skriver vedr. min dreng på 9 måneder, som er glad og trivlig, og motorisk rigtig godt med. Vi har efter lang tids udredning fundet ud af, at han har mælke - og æggeallergi, og så har han fået antibiotikabehandling pga stafylikokker, og den behandling har slået hans mave lidt i stykker, så han har haft forstoppelse i mange måneder nu, men bliver afhjulpet med 2 breve movicol.
Jeg skriver til dig nu, fordi han begyndte for en uge siden at nikke med hovedet, som om han taber det for et kort sekund. Og det er en helt ufrivillig bevægelse – det er altså tydeligt at det ikke er noget han selv bevidst gør. Det er på denne uge eskaleret temmelig meget, og han gør det 100-200 gange i døgnet. Det virker faktisk som om han gør det hele tiden, det kommer dog lidt i serier. Han gør det ikke når han sover.
Han er ved fuld bevidsthed når det sker og taber ikke hvad han har i hænderne. Han er slet ikke mærket af det, andet end at han bliver lidt overrasket når der kommer et lidt kraftigere nik (de varierer lidt i styrke). Han har fået lavet en EEG som var normal.
Lægerne tror ikke det er epilepsi, men han skal have lavet en EEG mere, for at være helt sikker. Der har været lidt teorier om hvad det ellers kan være - væske i øret (som han pt. har), som giver ham ticks. Der har også været snak om noget reflux. Jeg selv tænker om det kan være noget med nakken for han blev taget med sugekop og vredet ud. Ellers tænker jeg om det har noget med blodtryk at gøre, blodsukker, maven som har voldt ham mange problemer, spiserøret, noget han spiser... Nikkene var i de første par dage, kun når han spiste og lige efter. Nu er det hele dagen (pånær om natten).
Jeg tænkte på at spørge dig, for du har jo været i kontakt med rigtig mange børn, og har måske hørt om det før? Ellers har du måske nogle teorier om hvad det kan være.
Hospitalet har ikke sluppet os endnu, men umiddelbart kommer der ikke til at ske andre undersøgelse end en ny EEG.
Tak for nogle altid rigtig gode svar.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.