Svar: Amning og uro
7. december 2011
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre at mit sidste svar beroligede lidt :)
Jeg kan ikke se, hvad der præcist foregår hos jer, når du skal amme, men jeg har en idé om, hvad det mon handler om hos jer ..
Når børn afviser brystet og laver "flitsbue", når de bliver lagt til, så skyldes det ofte at de føler sig presset til at spise, presset til at tage brystet. Ikke at du presser hende, når hun ikke er sulten, det handler ikke om det, men det handler om måden du lægger hende til på ...
Jeg kunne forestille mig, at du ofte har din hånd på hendes baghoved, når du lægger hende til brystet. Det er lettest at styre og holde hendes hoved, når du holder din hånd på hendes hoved. Men lige netop dette kan hun føle som et pres og det er sandsynligvis derfor hun om dagen protesterer, men om natten gerne vil spise .. for når du ammer om natten, så lægger du sandsynligvis ned og ammer og her har hun således ikke din hånd ved sit hoved ...
Det vil derfor være en rigtig god idé at du om dagen også prøver at lægge dig med hende og prøver at amme hende, uden at du behøver røre ved hendes hoved. Og når du skal støtte hendes hoved, så vær opmærksom på at støtte hende i nakken, nederst på hovedet, bag ved ørerne og ikke med hånden på baghovedet.
Prøv også om du kan støtte hendes hoved med ammepuden eller ved at have hende liggende i din albuebøjning, så hun ikke mærker din hånd på hovedet, men så hovedet stadig får støtte.
Hvis du fornemmer at mælken løber langsomt og hun bliver irriteret over dette, så kan du med fordel prøve at stimulere nedløbsrefleksen inden hun bliver lagt til, ved at massere brystet, brystvorten og evt. malke lidt ud lige inden. Prøv også at klemme mælk ud af brystvorten, så hun kan smage at der er noget at komme efter eller prøv at give hende lidt mælk (udmalket modermælk eller modermælkserstatning) af en lille sprøjte (1 ml eller 2 ml sprøjte), hvor du drypper det i mundvigende på hende, når du sidder med hende ved brystet, så hun kan smage at mælken er der og derfor tager fat.
Nogle børn har det også godt med at få en sut, lige sutte beroligende på sutten imens de ligger i mors favn, falde til ro der og finde ud af at at det er spisetid, så fjernes sutten og brystet gives i stedet ...
Og så kan man også få en syntocinon spray på recept hos lægen. Det er en næsespray, en hormonspray, hvor du skal tage et pust i hvert næsebor inden du lægger til. Det sætter nedløbsrefleksen igang.
Og så er det også en god idé at du med den alder din datter har nu, forsøger at finde en rytme, hvor hun ammes inden hun skal sove og at du arbejder på at hun sover 3 lure dagligt. Amning kan fint indgå som en fast del af hendes putteritual og i tiden fremover, når hun stille og roligt begynder med skemad, så vil det være fint med en rytme, hvor hun får skemad og lidt vand at drikke, når hun vågner og får bryst inden hun skal sove.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske