Svar: Amning og uro

7. december 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre at mit sidste svar beroligede lidt :)

Jeg kan ikke se, hvad der præcist foregår hos jer, når du skal amme, men jeg har en idé om, hvad det mon handler om hos jer ..

Når børn afviser brystet og laver "flitsbue", når de bliver lagt til, så skyldes det ofte at de føler sig presset til at spise, presset til at tage brystet. Ikke at du presser hende, når hun ikke er sulten, det handler ikke om det, men det handler om måden du lægger hende til på ...

Jeg kunne forestille mig, at du ofte har din hånd på hendes baghoved, når du lægger hende til brystet. Det er lettest at styre og holde hendes hoved, når du holder din hånd på hendes hoved. Men lige netop dette kan hun føle som et pres og det er sandsynligvis derfor hun om dagen protesterer, men om natten gerne vil spise .. for når du ammer om natten, så lægger du sandsynligvis ned og ammer og her har hun således ikke din hånd ved sit hoved ...

Det vil derfor være en rigtig god idé at du om dagen også prøver at lægge dig med hende og prøver at amme hende, uden at du behøver røre ved hendes hoved. Og når du skal støtte hendes hoved, så vær opmærksom på at støtte hende i nakken, nederst på hovedet, bag ved ørerne og ikke med hånden på baghovedet.

Prøv også om du kan støtte hendes hoved med ammepuden eller ved at have hende liggende i din albuebøjning, så hun ikke mærker din hånd på hovedet, men så hovedet stadig får støtte.

Hvis du fornemmer at mælken løber ...

Annonce

... langsomt og hun bliver irriteret over dette, så kan du med fordel prøve at stimulere nedløbsrefleksen inden hun bliver lagt til, ved at massere brystet, brystvorten og evt. malke lidt ud lige inden. Prøv også at klemme mælk ud af brystvorten, så hun kan smage at der er noget at komme efter eller prøv at give hende lidt mælk (udmalket modermælk eller modermælkserstatning) af en lille sprøjte (1 ml eller 2 ml sprøjte), hvor du drypper det i mundvigende på hende, når du sidder med hende ved brystet, så hun kan smage at mælken er der og derfor tager fat.

Nogle børn har det også godt med at få en sut, lige sutte beroligende på sutten imens de ligger i mors favn, falde til ro der og finde ud af at at det er spisetid, så fjernes sutten og brystet gives i stedet ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så kan man også få en syntocinon spray på recept hos lægen. Det er en næsespray, en hormonspray, hvor du skal tage et pust i hvert næsebor inden du lægger til. Det sætter nedløbsrefleksen igang.

Og så er det også en god idé at du med den alder din datter har nu, forsøger at finde en rytme, hvor hun ammes inden hun skal sove og at du arbejder på at hun sover 3 lure dagligt. Amning kan fint indgå som en fast del af hendes putteritual og i tiden fremover, når hun stille og roligt begynder med skemad, så vil det være fint med en rytme, hvor hun får skemad og lidt vand at drikke, når hun vågner og får bryst inden hun skal sove.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København