Svar: Vil ikke ammes nok

25. november 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Gemma

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om at amningen hos jer, har været problematisk fra starten. du har haft en brystinfektion, er blevet opereret og din dreng har skiftevis fået bryst og flaske .. eller i hvert fald har I forsøgt rigtig meget, naturligvis for at sikre ham hans behov for mælk.

Jeg kan godt forstå at du overvejer at stoppe amning, men jeg er ikke helt sikker på at det er så god en løsning når din dreng ikke er glad for flasken. Man kan sige, at du naturligvis vil vide præcist, hvor meget han indtager, når han får flaske og det kan jo både give dig en ro, men også gøre dig ekstra urolig, fordi det sikkert viser sig at han tager langt under sit behov ... Det tror jeg nemlig at han gør, det er derfor du oplever at han falder på kurven, men spørgsmålet er - hvad gør vi så?

Som udgangspunkt vil det være rigtig godt at du ammer ham som nu, svarende til ca 6 amninger i døgnet og derudover vil det være fint at du supplerer med mme ved at bruge dette i grød og mos og ved at give ham mme af en kop / tudkop. Det er dog også vigtigt at du giver ham rent vand fordi han han også skal lære at drikke vand.

Da han har været igang med skemaden siden 4 måneders alderen så synes jeg at du skal begynde at give ham skemad 3 gange dagligt. Han skal ikke have store mængder, men kun lidt. Det vil sige at det er bedre at du giver ham 1/2-3/4 dl skemad, lavet på mælk (mme) og så vand af kop og ammer ham inden han skal sove. End at du giver ham 1 dl. eller 1 1/2 dl. grød eller mos og han så fravælger at få mælk.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at skabe en rytme, hvor din dreng får skemad, når han vågner af en lur og får mælk i forbindelse med at han så skal sove igen.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

05: Ammes i mors seng og prøver på den måde at få ham til at sove lidt videre, prøv om du kan ligge ned og amme.

Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt grød, lavet på mme, evt. med lidt frugtmos som topping, vand eller mme af kop.

Ammes og puttes til første lur ca kl 9.

Frokost 11: Tilbydes lidt grød eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ...

Annonce

Eftermiddag 15.30: Ammes og sover herefter dagens 3 lur - måske passer det ham bedre at blive ammet, når han vågner af denne lur og det er også helt oka

Aften 17.30: Grøntsagsmos lavet på mme, vand eller mme af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19

Sen aften 23: Ammes gerne fra begge bryster og sover herefter videre

Måske har han brug for en ekstra amning midt nat og det er okay og også godt at prioritere, hvis han generelt ikke indtager nok. Også fordi det kan øge din mælkemænde at amme om natten ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du følger ovenstående plan, så går der tid mellem skemad og amning og dermed mulighed for at han vil tage imod begge dele - og igen naturligvis afhængigt af hvor store mængder skemad du giver ham, mængden skal holdes nede, så der stadig er plads til mælken :)

Du skriver at du fornemmer at din nedløbsrefleks er langsom og at han nogle gange kan blive irriteret over dette. Du kan her med fordel stimulerer brystet lidt inden du lægger til, prøve at malke lidt ud netop for at sætte det hele lidt igang og så lægge ham til lige derefter.

Du kan som du selv er inden på, også prøve at øge din mælkemængde generelt ved at stimulere med en brystpumpe, men som udgangspunkt vil din dreng normalt godt kunne stimulere dig, det der skal til og da du er i risiko for brystbetændelse, så er det også vigtigt at du ikke overproducerer og han så ikke "får dig tømt" ....

Variation af ammestillinger er vigtigt, fordi han stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt alt efter hvordan du lægger til. Når han nogle gange protestere ved brystet, så kan det derfor hjælpe at lægge til igen, men i en ny stilling.

Man kan også få en næse-spray, en syntocinonspray. Det er en hormonspray, hvor du tager et pust i hvert næsebor før du lægger til og det påvirker så nedløbsrefleksen. Det er her nødvendigt at der er mælk at komme efter, brystet skal være fyldt med mælk, det skal "bare" have lidt hjælp til at løbe ud og det anbefales ikke, at man bruger denne spray, hvis man har tendens til depression ...

Du skriver at du har fået mange forskellige råd og har prøvet mange ting. Jeg håber at mine tanker i dag, hjælper lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder