Vil ikke ammes nok

25. november 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vil ikke ammes nok

Kære Helen

Min dreng på 5 mdr vil ikke ammes nok. Han er faldet fra 91. til 75. vækstkurve, og da jeg fik ham vejet i går havde han kun taget 20 gram på på 10 dage, og nu er jeg bekymret (igen). Han var og er meget lang (60 cm ved fødslen, 4500 g) og er pt godt 70 cm lang og vejer 7,8 kg.

Miseren begyndte omkring uge 9, hvor jeg blev meget syg af en brystinfektion og indlagt og opereret under fuld narkose. Min kæreste måtte så for første gang give vores søn flaske, og det var ikke populært. Han tog kun lige nok til at få slukket tørsten og ikke en dråbe mere. Efterfølgende prøvede jeg at amme i underlige stillinger på det opererede bryst (jeg kunne pga såret ikke ammes i alm ammestilling) og vi supplerede med flaske. Men han ville aldrig tage mere end 300 ml spredt over en hel dag.

Da han var 3 mdr ville han slet, slet ikke flasken og jeg ammede kun. Indtil da havde han elsket at blive ammet, men pludselig begyndte han at være meget nysgerrig og kaste sig rundt. Samtidig blev vi nødt til at flytte, og der kan meget vel være sket det, at min mælkeproduktion er faldet pga stress. Efter 4 mdr begyndte jeg at give grød, og det elsker han. De sidste par uger har han også fået lidt mme i et lille glas ved siden af, og de sidste par dage har jeg haft lidt held med en tudekop. Jeg giver grød/mos 2 gange om dagen og putter altid noget frugt el grønt i, lidt grødpulver, olie og mme (for at fede det op).

Det er svært at illustrere en typisk dag, men den ser ca sådan ud

kl 6.30-7 tiden: ammes på begge bryster

kl 8: får grød/mos og lidt mme i kop

9-10 morgenlur

11: prøver at amme, men han vil kun ca 7 minutter.

11.30-13 middagslur

13: prøver at amme, men vil for det meste ikke have så meget

15-15.45: eftermiddagslur

15.45: ammer

17: grød/mos og lidt mme i kop

18.30 ammes

19: puttes

mlm 23 og 1: vågner og ammes

3-4 vågner og ammes

kl 5 vågner helt

Dagen er meget rodet midt på dagen alt efter hans dagsform, da han også har svært ved at sove (han sover på altanen i sin barnevogn). Som du kan se er aften, nat og tidlig morgenamning fine, ...

Annonce

... men midt på dagen vil han hverken buh el bæh, og jeg sidder kun i soveværelset alene og ammer, men det hjælper ikke. Jeg tror selv, at det er en kombination af, at mælken ikke løber hurtigt nok, og han bliver utålmodig, og at han er nysgerrig og hellere vil lege (han er meget nysgerrig og aktiv).

Vi har prøvet at toppe op med flaske efter hver amning, men han nægter (skriger eller ignorerer bare flasken). Siden igår har jeg prøvet med tudekoppen, men med blandet success. Indtil for nylig gav min kæreste en aftenflaske, når vi selv gik i seng, men det har vi droppet, fordi vores søn bare skreg og var helt ulykkelig og pludselig heller ikke ville ammes bagefter (han plejede at drikke mlm 100 og 170 mlm og blive ammet bagefter). Jeg er simpelthen så bekymret for, at han ikke får nok, men jeg aner ikke mine levende råd, når han også går helt i baglås over sutteflasken?

Jeg har fået så mange forskellige råd fra min mor, min læge og min sundhedsplejerske, og intet hjælper. Til gengæld bliver jeg så usikker på mig selv, og det hjælper i hvert fald ikke noget.

Jeg er begyndt at prøve at malke lidt ud i håbet om at øge produktionen, men det bliver ikke til så meget, da jeg synes det er svært at finde tid til det, og det tager så uendelig lang tid. Jeg prøver også at spise og drikke en masse.

Jeg ville ikke have noget imod helt at stoppe amningen og give flaske nu, hvis jeg følte mig sikker på, at det hjalp (det foreslog min mor), men eftersom han hader flasken, så er jeg nervøs for, at han så slet ikke får noget at spise og vi ender på hospitalet. Han har heller aldrig lært det med sutten ...

Jeg håber, du har nogle gode, konkrete foreslag for jeg er så bekymret, og vil bare gerne snart have ro på efter et møghårdt efterfødselsforløb. Bortset fra det med amningen og sovning om dagen, er min søn utrolig glad og tilfreds og vældig let at have med at gøre! Det skal også lige siges, at både min kæreste og jeg er spinkle af natur, så på den måde ville jeg ikke regne med at have en lille prop, men han skal jo helst ikke falde mere i kurverne.

Mange tak.

Med venlig hilsen
Gemma

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland