Brev:
Vil ikke ammes nok
25. november 2011
Alder:
5 mdr.
Vil ikke ammes nok
Kære Helen
Min dreng på 5 mdr vil ikke ammes nok. Han er faldet fra 91. til 75. vækstkurve, og da jeg fik ham vejet i går havde han kun taget 20 gram på på 10 dage, og nu er jeg bekymret (igen). Han var og er meget lang (60 cm ved fødslen, 4500 g) og er pt godt 70 cm lang og vejer 7,8 kg.
Miseren begyndte omkring uge 9, hvor jeg blev meget syg af en brystinfektion og indlagt og opereret under fuld narkose. Min kæreste måtte så for første gang give vores søn flaske, og det var ikke populært. Han tog kun lige nok til at få slukket tørsten og ikke en dråbe mere. Efterfølgende prøvede jeg at amme i underlige stillinger på det opererede bryst (jeg kunne pga såret ikke ammes i alm ammestilling) og vi supplerede med flaske. Men han ville aldrig tage mere end 300 ml spredt over en hel dag.
Da han var 3 mdr ville han slet, slet ikke flasken og jeg ammede kun. Indtil da havde han elsket at blive ammet, men pludselig begyndte han at være meget nysgerrig og kaste sig rundt. Samtidig blev vi nødt til at flytte, og der kan meget vel være sket det, at min mælkeproduktion er faldet pga stress. Efter 4 mdr begyndte jeg at give grød, og det elsker han. De sidste par uger har han også fået lidt mme i et lille glas ved siden af, og de sidste par dage har jeg haft lidt held med en tudekop. Jeg giver grød/mos 2 gange om dagen og putter altid noget frugt el grønt i, lidt grødpulver, olie og mme (for at fede det op).
Det er svært at illustrere en typisk dag, men den ser ca sådan ud
kl 6.30-7 tiden: ammes på begge bryster
kl 8: får grød/mos og lidt mme i kop
9-10 morgenlur
11: prøver at amme, men han vil kun ca 7 minutter.
11.30-13 middagslur
13: prøver at amme, men vil for det meste ikke have så meget
15-15.45: eftermiddagslur
15.45: ammer
17: grød/mos og lidt mme i kop
18.30 ammes
19: puttes
mlm 23 og 1: vågner og ammes
3-4 vågner og ammes
kl 5 vågner helt
Dagen er meget rodet midt på dagen alt efter hans dagsform, da han også har svært ved at sove (han sover på altanen i sin barnevogn). Som du kan se er aften, nat og tidlig morgenamning fine, men midt på dagen vil han hverken buh el bæh, og jeg sidder kun i soveværelset alene og ammer, men det hjælper ikke. Jeg tror selv, at det er en kombination af, at mælken ikke løber hurtigt nok, og han bliver utålmodig, og at han er nysgerrig og hellere vil lege (han er meget nysgerrig og aktiv).
Vi har prøvet at toppe op med flaske efter hver amning, men han nægter (skriger eller ignorerer bare flasken). Siden igår har jeg prøvet med tudekoppen, men med blandet success. Indtil for nylig gav min kæreste en aftenflaske, når vi selv gik i seng, men det har vi droppet, fordi vores søn bare skreg og var helt ulykkelig og pludselig heller ikke ville ammes bagefter (han plejede at drikke mlm 100 og 170 mlm og blive ammet bagefter). Jeg er simpelthen så bekymret for, at han ikke får nok, men jeg aner ikke mine levende råd, når han også går helt i baglås over sutteflasken?
Jeg har fået så mange forskellige råd fra min mor, min læge og min sundhedsplejerske, og intet hjælper. Til gengæld bliver jeg så usikker på mig selv, og det hjælper i hvert fald ikke noget.
Jeg er begyndt at prøve at malke lidt ud i håbet om at øge produktionen, men det bliver ikke til så meget, da jeg synes det er svært at finde tid til det, og det tager så uendelig lang tid. Jeg prøver også at spise og drikke en masse.
Jeg ville ikke have noget imod helt at stoppe amningen og give flaske nu, hvis jeg følte mig sikker på, at det hjalp (det foreslog min mor), men eftersom han hader flasken, så er jeg nervøs for, at han så slet ikke får noget at spise og vi ender på hospitalet. Han har heller aldrig lært det med sutten ...
Jeg håber, du har nogle gode, konkrete foreslag for jeg er så bekymret, og vil bare gerne snart have ro på efter et møghårdt efterfødselsforløb. Bortset fra det med amningen og sovning om dagen, er min søn utrolig glad og tilfreds og vældig let at have med at gøre! Det skal også lige siges, at både min kæreste og jeg er spinkle af natur, så på den måde ville jeg ikke regne med at have en lille prop, men han skal jo helst ikke falde mere i kurverne.
Mange tak.
Med venlig hilsen
Gemma