Brev:
Sover kun 40 min af gangen
25. november 2011
Alder:
3 mdr.
Sover kun 40 min af gangen
Kære Helen
Selvom jeg er 2. gangs mor har jeg måtte sande at jeg nemt kan blive i tvivl om ting eller have brug for et godt råd alligevel, så derfor skriver jeg til dig igen.
Jeg har en søn på nu 3 mdr. – han er en glad lille fyr når han er vågen, han spiser og trives. Jeg ammer ham til alle måltider, men supplerer med en flaske 2 gange i døgnet (midt på dagen og kl. ca. 18-19). Om natten sover han gerne 5 timer i første stræk, får lidt mad og sover et par timer mere.
Mit problem er når han skal sove om dagen. Han sover gerne 2½-3 timer hvis jeg går tur med barnevognen eller hvis jeg luller den. Scenen er den, at jeg lægger ham ud (nogle gange sover han kun næsten) – så går der maks. 40 min. Så vågner han og græder – han har lukkede øjne, og han stopper i det sekund min hånd rør barnevognen og så sover han videre… han er altså fortsat træt, men kan ikke selv sove videre. Herefter er det forskelligt hvad der sker, nogen gange kan han ta’ 40 min. Mere – andre gange kun 5-7 min. Af gangen før jeg igen skal lulle… det er bare slet ikke holdbart.
Hvis jeg tager ham op på armen, sover han gerne 2 timer (f.eks. når vi er ude og jeg ikke orker barnevognskampen) MEN: Hvornår skal jeg ta’ den kamp, og hvordan?
Med til historien hører, at han de første 6 uger af hans liv græd stort set uafbrudt (i dagtimerne) – han har rigtig meget luft i maven, og vi har med succes givet Mylicon. Det virker stadig, han bliver helt rolig så snart han får skeen i munden. Han prutter stadig meget – om natten kan jeg høre han prutter men der vågner han ikke – om dagen kan jeg nogle gange mærke at han prutter når jeg går med ham på amen og forsøger at få ham til at sove.
De seneste par dage har han været så ked af det når han vågner, at han slet ikke kan trøstes.. kun mit bryst virker eller en tur på puslebordet. (han spiser nærmest ingenting hvis jeg lægger ham til) – Jeg synes det minder om søgen efter tryghed?? Jeg forstår det simpelthen ikke!
Jeg håber du kan hjælpe mig til at hjælpe min lille dreng - det er simpelthen ikke nok for ham at sove 40 min.
Venlig hilsen
L