Sover kun 40 min af gangen

25. november 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Sover kun 40 min af gangen

Kære Helen

Selvom jeg er 2. gangs mor har jeg måtte sande at jeg nemt kan blive i tvivl om ting eller have brug for et godt råd alligevel, så derfor skriver jeg til dig igen.

Jeg har en søn på nu 3 mdr. – han er en glad lille fyr når han er vågen, han spiser og trives. Jeg ammer ham til alle måltider, men supplerer med en flaske 2 gange i døgnet (midt på dagen og kl. ca. 18-19). Om natten sover han gerne 5 timer i første stræk, får lidt mad og sover et par timer mere.

Mit problem er når han skal sove om dagen. Han sover gerne 2½-3 timer hvis jeg går tur med barnevognen eller hvis jeg luller den. Scenen er den, at jeg lægger ham ud (nogle gange sover han kun næsten) – så går der maks. 40 min. Så vågner han og græder – han har lukkede øjne, og han stopper i det sekund min hånd rør barnevognen og så sover han videre… han er altså fortsat træt, men kan ikke selv sove videre. Herefter er det forskelligt hvad der sker, nogen gange kan han ta’ 40 min. Mere – andre gange kun 5-7 min. Af gangen før jeg igen skal lulle… det er bare slet ...

Annonce

... ikke holdbart.

Hvis jeg tager ham op på armen, sover han gerne 2 timer (f.eks. når vi er ude og jeg ikke orker barnevognskampen) MEN: Hvornår skal jeg ta’ den kamp, og hvordan?

Med til historien hører, at han de første 6 uger af hans liv græd stort set uafbrudt (i dagtimerne) – han har rigtig meget luft i maven, og vi har med succes givet Mylicon. Det virker stadig, han bliver helt rolig så snart han får skeen i munden. Han prutter stadig meget – om natten kan jeg høre han prutter men der vågner han ikke – om dagen kan jeg nogle gange mærke at han prutter når jeg går med ham på amen og forsøger at få ham til at sove.

De seneste par dage har han været så ked af det når han vågner, at han slet ikke kan trøstes.. kun mit bryst virker eller en tur på puslebordet. (han spiser nærmest ingenting hvis jeg lægger ham til) – Jeg synes det minder om søgen efter tryghed?? Jeg forstår det simpelthen ikke!

Jeg håber du kan hjælpe mig til at hjælpe min lille dreng - det er simpelthen ikke nok for ham at sove 40 min.

Venlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.