Svar: Vægttab og amning
16. november 2011
Alder:
2 mdr.
Kære NM
Det anbefales at ikke går på streng kur eller diæt, når man ammer. Og hvis man vil tabe sig, er det vigtigt at der kun er tale om et moderat vægttab. Det vil sige at man ikke taber mere end 1-2 kg om måneden. Og det er vigtigt at man ikke kun fokusere på indtaget af mad, men også dyrker motion. Det er her en rigtig god idé at udnytte turene med barnevognen og komme ud at gå nogle lange ture hver dag.
Kvinder kan opleve, at deres mælk ændrer smag i forbindelse med at de begynder at dyrke motion og det kan gøre at barnet pludselig afviser brystet. Sker dette må du skære ned for dit motionsniveau. De 30 minutters motion dagligt som sundhedsstyrelsen anbefaler gælder også for ammende kvinder og det kan du følge. Den ændrende smag i mælken som kan opstå i forbindelse med motion, sker som regel kun, hvis man dyrker motion på et niveau hvor man bliver udmattet - 'kæmper til sit yderste'. Dette kan øge mælkesyren til et niveau, hvor det giver smag til mælken.
Undersøgelser viser at det er sundere og mere effektivt for nybagte mødre, at vælge en mildere diæt og motion i stedet for en mere streng diæt uden motion. Hvis du således gerne vil have hjælp til at smide et par ekstra overflødige kilo, så vil motion altså være at foretrække, fremfor at du begynder at spise meget lidt.
Det er vigtigt at du spiser sundt og du skal tænke over ikke at indtage for meget fedt og spare på sukkeret, det fedt du skal spise må meget gerne komme fra fisk af forskellige slags, da netop de fedtsyrer der findes i fisk er godt, både for dig, men bestemt også for din dreng og hans hjernemæssige udvikling. Når du spiser f.eks. fisk, så får din dreng overført omega-3 via modermælken. Derudover er det godt at spise kød, så du den vej igennem får ekstra proteiner.
Det er samtidig også vigtigt at du spiser små hyppige måltider dagen igennem, så du ikke går rundt på fastende mave. Det kan være et stykke groft brød eller måske bare en gulerod, du lige tager som mellemmåltid.
Det er svært at sætte tale på, hvor meget du forbrænder, når du ammer. Hos nogle går det helt af sig selv og hos andre skal der mere til. De første 6 måneder vil man normalt tabe sig en del. Under amning bliver der hos moderen frigjort prolaktin, der hjælper til at forbrænde fedt specielt fra balder, hofter og lår og derfor vil der normalt ske et naturligt vægttab, når man ammer.
Man skal også indstille sig på, at man naturligt som ammende kvinde vejer lidt mere end man gjorde før graviditeten. Brysterne vejer meget - de kan sagtens veje 1-1½
kg mere på grund af brystvæv og mælkemængde. Og du vil også have ammedepoter og være naturligt bredere om hoften end du har været før.
I følge de nordiske næringsstof anbefalinger NNR vil produktion af 800ml modermælk dagligt betyde et dagligt energiforbrug på ca 2,6 MJ for moderen. Måske kan du bruge dette til noget.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske