Svar: Vægttab og amning

16. november 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære NM

Det anbefales at ikke går på streng kur eller diæt, når man ammer. Og hvis man vil tabe sig, er det vigtigt at der kun er tale om et moderat vægttab. Det vil sige at man ikke taber mere end 1-2 kg om måneden. Og det er vigtigt at man ikke kun fokusere på indtaget af mad, men også dyrker motion. Det er her en rigtig god idé at udnytte turene med barnevognen og komme ud at gå nogle lange ture hver dag.

Kvinder kan opleve, at deres mælk ændrer smag i forbindelse med at de begynder at dyrke motion og det kan gøre at barnet pludselig afviser brystet. Sker dette må du skære ned for dit motionsniveau. De 30 minutters motion dagligt som sundhedsstyrelsen anbefaler gælder også for ammende kvinder og det kan du følge. Den ændrende smag i mælken som kan opstå i forbindelse med motion, sker som regel kun, hvis man dyrker motion på et niveau hvor man bliver udmattet - 'kæmper til sit yderste'. Dette kan øge mælkesyren til et niveau, hvor det giver smag til mælken.

Undersøgelser viser at det er sundere og mere effektivt for nybagte mødre, at vælge en mildere diæt og motion i stedet for en mere streng diæt uden motion. Hvis du således gerne vil have hjælp til at smide et par ekstra overflødige kilo, så vil motion altså være at foretrække, fremfor at du begynder at spise meget lidt.

Det er vigtigt at du spiser sundt og du skal tænke over ikke at indtage for meget fedt og spare på sukkeret, det fedt du skal spise må meget gerne komme fra ...

Annonce

... fisk af forskellige slags, da netop de fedtsyrer der findes i fisk er godt, både for dig, men bestemt også for din dreng og hans hjernemæssige udvikling. Når du spiser f.eks. fisk, så får din dreng overført omega-3 via modermælken. Derudover er det godt at spise kød, så du den vej igennem får ekstra proteiner.

Det er samtidig også vigtigt at du spiser små hyppige måltider dagen igennem, så du ikke går rundt på fastende mave. Det kan være et stykke groft brød eller måske bare en gulerod, du lige tager som mellemmåltid.

Det er svært at sætte tale på, hvor meget du forbrænder, når du ammer. Hos nogle går det helt af sig selv og hos andre skal der mere til. De første 6 måneder vil man normalt tabe sig en del. Under amning bliver der hos moderen frigjort prolaktin, der hjælper til at forbrænde fedt specielt fra balder, hofter og lår og derfor vil der normalt ske et naturligt vægttab, når man ammer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man skal også indstille sig på, at man naturligt som ammende kvinde vejer lidt mere end man gjorde før graviditeten. Brysterne vejer meget - de kan sagtens veje 1-1½
kg mere på grund af brystvæv og mælkemængde. Og du vil også have ammedepoter og være naturligt bredere om hoften end du har været før.

I følge de nordiske næringsstof anbefalinger NNR vil produktion af 800ml modermælk dagligt betyde et dagligt energiforbrug på ca 2,6 MJ for moderen. Måske kan du bruge dette til noget.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder