Svar: Ammestop og bortrejst baby?
7. november 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Kuro
Tak for dit brev og velkommen til :)
Som udgangspunkt har jeres dreng behov for enten modermælk eller modermælkserstatning til han er et år. Selvom han godt må få lidt sødmælk, så er det små mængder og det anbefales at amme eller give mme til 1 års alderen ...
Så hvorvidt du skal stoppe med at amme eller overgå til flaske, afhænger lidt af hvorvidt jeres dreng vil tage imod flaske med mme. Du skriver, at det ikke rigtig er lykkes jer at finde en erstatning, som han vil have og du skriver også, at du har malket ud og han har fint ville spise din mælk på flaske - men at du naturligt gerne vil undlade udmalkning, hvis det kan lade sig gøre. Og det kan det godt - hvis han vil tage erstatning.
Det lyder som om at du også meget gerne vil stoppe med at amme. Du har brug for sammenhængende nattesøvn (det har jeres dreng naturligvis også) og brug for at kunne tage væk i længere tid. Og du har brug for "at få din krop tilbage" :)
For mig lyder det således som om at I skal prøve at få ham til at tage imod flaske med mme, fordi det både vil sikre ham den mælk han behøver og det vil også give mulighed for at far kan sikre mælkebehovet, selvom mor ikke er der. Og hvis han så ikke vil dette, så er du nødt til at malke ud, så han kan få din mælk og derfor også bibeholde amningen lidt længere tid.
Valget styres således af jeres drengs behov ... Hvis han vælger den ægte vare og tydeligt viser behov for mor og mors mælk og nægter at drikke mme, ja så er det sådan det er og så bør du bibeholde amning - malke ud og forsætte amning, når I så er sammen. Men kan du derimod lære ham at acceptere flasken med mme og han finder ro ved at få flaske af far, trives med at det er far og nye putteritualer med flaske i stedet for amning, så er det fint at du/i beslutter at det er sådan I gør nu.
I princippet kan man sige, at hele problemstillingen med at du tager væk eller far og søn tager væk - er jo et forældre behov og ikke noget jeres dreng har behov for. Han trives fint med tingene som de er ... så I må prøve at finde balancen mellem at sikre jeres behov og også hans behov :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske