Svar: Ammestop og bortrejst baby?

7. november 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kuro

Tak for dit brev og velkommen til :)

Som udgangspunkt har jeres dreng behov for enten modermælk eller modermælkserstatning til han er et år. Selvom han godt må få lidt sødmælk, så er det små mængder og det anbefales at amme eller give mme til 1 års alderen ...

Så hvorvidt du skal stoppe med at amme eller overgå til flaske, afhænger lidt af hvorvidt jeres dreng vil tage imod flaske med mme. Du skriver, at det ikke rigtig er lykkes jer at finde en erstatning, som han vil have og du skriver også, at du har malket ud og han har fint ville spise din mælk på flaske - men at du naturligt gerne vil undlade udmalkning, hvis det kan lade sig gøre. Og det kan det godt - hvis han vil tage erstatning.

Det lyder som om at du også meget gerne vil stoppe med at amme. Du har brug for sammenhængende nattesøvn (det har jeres dreng naturligvis også) og brug for at kunne tage væk i længere tid. Og du har brug for "at få din krop tilbage" :)

For mig lyder det således som om at I skal prøve at få ham til at tage imod flaske med mme, fordi det både vil sikre ham den mælk ...

Annonce

... han behøver og det vil også give mulighed for at far kan sikre mælkebehovet, selvom mor ikke er der. Og hvis han så ikke vil dette, så er du nødt til at malke ud, så han kan få din mælk og derfor også bibeholde amningen lidt længere tid.

Valget styres således af jeres drengs behov ... Hvis han vælger den ægte vare og tydeligt viser behov for mor og mors mælk og nægter at drikke mme, ja så er det sådan det er og så bør du bibeholde amning - malke ud og forsætte amning, når I så er sammen. Men kan du derimod lære ham at acceptere flasken med mme og han finder ro ved at få flaske af far, trives med at det er far og nye putteritualer med flaske i stedet for amning, så er det fint at du/i beslutter at det er sådan I gør nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I princippet kan man sige, at hele problemstillingen med at du tager væk eller far og søn tager væk - er jo et forældre behov og ikke noget jeres dreng har behov for. Han trives fint med tingene som de er ... så I må prøve at finde balancen mellem at sikre jeres behov og også hans behov :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige