Brev:
Ammestop og bortrejst baby?
7. november 2011
Alder:
8 mdr.
Ammestop og bortrejst baby?
Kære Helen
Jeg har en glad og generelt nem dreng på 8 måneder, en lille krudtugle der netop har lært at kravle, stå op i tremmesengen og meget andet. Han spiser alt muligt med stor fornøjelse, og bliver samtidig ammet 1-3 gange i døgnet alt efter lyst. (hvis man tæller minimåltider om natten fra, som kun bruges til at falde til ro). Som regel sen aften, nogle gange før han skal i seng om aftenen og en sjælden gang om morgenen. Han sover fint om natten, omend vi har "det er sjovt at stå op i sengen, når man skal sove"- problemet lige for tiden, men når han først sover, så sover han fint udover korte opvågninger (sut, miniamning) som er trælse for mig, men et relativt overskueligt problem.
Imidlertid er jeg nogen gange lidt i tvivl om det er ved at være tid til at holde op med at amme, han er næsten ligeså glad for flasken med vand eller te som brystet. Vi leder bare stadig efter en modermælkserstatning som han gider at spise, for mælken har han jo brug for.
Egentlig have jeg planlagt at amme til han er 10 måneder, men som sagt virker han nogen gange lidt desinteresseret og hvis brystet ikke er superfyldt og nemt at få gang i, gider han slet ikke. Derudover står vi overfor en situation hvor hans far gerne vil have ham med til fødselsdagsbesøg hos farmor og farfar i en anden by i 3 dage, hvor jeg pga arbejde ikke kan komme med. Oveni skal jeg ud af byen en nat i ugen før, så det bliver til først 1 og så derefter 3 nætter uden mor. Til den tid er han næsten 9 måneder.
Jeg er selvstændig og har arbejdet næsten helt fra starten af, herhjemme fra, enten med babysitter rummet ved siden af, eller hans far har haft ham.
Hans far som også er selvstændig og dermed fleksibel, har fra starten af været meget tæt på ham, jeg har også været borte om natten et par gange. Vi har sammen været på mine arbejdsrejser hvor hans far har passet ham om dagen med afpumpet MM. Det har fungeret fint. I det hele taget har vi rejst en del med ham, så det er ikke en situation der er ny for hverken ham eller os. Vi prøver så altid at give ham så meget tryghed som muligt, har haft ham meget i en vikle eller bæresele, har egen dyne med, holde fast i vores rytmer så vidt muligt osv.
Spørgsmålet er så hvad der nu er klogt - at holde op med at amme og vænne ham til at far tager over om natten? Og til at tryghed og nærhed kan fåes på mange andre måder. (og måske som bonus få reduceret natammeriet, han kommer efter minimåltider på et par minutter ca kl 2 og kl 4 efter et større måltid sen aften). Eller sende de to afsted med en køletaske med MM, pumpe ud de par dage, og så amme videre når vi ses igen?
Jeg synes jo selv det er lidt meget vi skal undvære hinanden. Samtidig kan jeg mærke at jeg selv gerne ville være fri for ammeriet og for at pumpe ud "on the road" når jeg en gang i mellem er nødt til at være væk i lidt mere end et par timer. Og at det ville være dejligt, hvis han kun skulle savne mig som mor, når jeg er væk og ikke også amningen som sådan.
Hans far synes principielt det er godt at han ammes, men siger at han accepterer og støtter enhver beslutning jeg tager.
Mange tak for din fornuftige brevkasse, jeg glæder mig til dit svar.
Kærlig hilsen
Kuro