Svar: Modermælk fra sutteflaske
3. november 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Malene
Det er meget anderledes, at sutte på en flaske, end at sutte på et bryst og det er ikke sikkert, at jeres datter vil acceptere flaske .. men I kan naturligvis forsøge og du har ret i, at det kan hjælpe, hvis det er udmalket modermælk der er i flasken, for så er smagen noget hun kender og så er det "kun" sutteteknikken, hun skal finde ud af.
Du kan vælge at håndudmalke, du kan også bruge en brystpumpe - du kan købe en pumpe, du kan også leje en, hvis du har tænkt dig at malke større mængder ud, kan det være en god idé at leje, da de maskiner man lejer er større, har mere effektiv motor osv.
Du kan malke ud, når din datter sover. Det er sådan at du efter ca 1 time, vil have dannet 45% af mælken igen, efter 2 timer ca 70%, efter 3 timer ca 90% og efter 4 timer vil 100% mælk atter være dannet. Så selvom du malker ud, så vil der stadig hurtigt være noget at komme efter, brystet vil ikke være helt tømt for mælk.
Du kan også med fordel prøve at malke ud fra det ene bryst, samtidig med at din datter spiser fra modsatte bryst. Det kan være rart at gøre det hele af en omgang, samtidig er der naturligt gang i nedløbsrefleksen, når din datter ammer og ligger ved brystet og det kan gøre, at mælken flyder lettere.
Det er vigtigt at du følger disse retningslinjer, når du malker ud:
1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden de hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab eller optøes i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet og opvarmet mælk kan ikke gemmes.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den.
Holdbarhed for ny udmalket mælk:
3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er optøet ved hjælp af varme, skal bruges med det samme
Optøet mælk må ikke fryses igen
Rester af opvarmet mælk skal altid kasseres.
Med hensyn til modermælkserstatning, så er der ikke problemer i at din datter får dette - så nu kan du se hvordan det hele går ... :)
De fleste børn på din datters alder, har brug for 1000ml mælk i døgnet, ofte spiser de mere og dette vil ofte være fordelt på 6-8 måneder. Det vil sige at barnet spiser ca. hver 3-4 time. Det er altid svært at vide, hvor meget barnet får, når man ammer, hvor man i en flaske kan se præcist, hvor mange ml barnet får. Men et sted mellem 150-200ml vil de fleste børn have brug for i en flaske.
Far kan prøve at give sutteflasken på et tidspunkt, hvor jeres datter virker parat og til at have overskud til at forsøge. Hun skal ikke være enormt brystsøgende, for så vil hun ikke acceptere flasken og det skal samtidig også være på et tidspunkt, hvor I vurderer, at hun vil kunne spise og være sulten nok til det ...
Du skal være opmærksom på at jo mere du giver flaske, jo mindre stimulerer hun naturligt brystet - og selvom du malker ud i stedet, så vil en brystpumpe ikke kunne stimulere dit bryst på samme måde som din datter kan. Så på sigt er der en risiko for at din mælkeproduktion nedtrappes og amningen derfor stopper.
Det er helt okay - det er fint, at I gerne vil at både mor og far kan give mælk og det kan være praktisk at jeres datter lærer at tage flaske. Det er også vigtigt at hun lærer det nu, for bliver hun meget ældre, vil hun som sagt ofte vælge den ægte vare... Men I skal naturligvis vide, hvad det er for valg I træffer :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske