Svar: Modermælk fra sutteflaske

3. november 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Malene

Det er meget anderledes, at sutte på en flaske, end at sutte på et bryst og det er ikke sikkert, at jeres datter vil acceptere flaske .. men I kan naturligvis forsøge og du har ret i, at det kan hjælpe, hvis det er udmalket modermælk der er i flasken, for så er smagen noget hun kender og så er det "kun" sutteteknikken, hun skal finde ud af.

Du kan vælge at håndudmalke, du kan også bruge en brystpumpe - du kan købe en pumpe, du kan også leje en, hvis du har tænkt dig at malke større mængder ud, kan det være en god idé at leje, da de maskiner man lejer er større, har mere effektiv motor osv.

Du kan malke ud, når din datter sover. Det er sådan at du efter ca 1 time, vil have dannet 45% af mælken igen, efter 2 timer ca 70%, efter 3 timer ca 90% og efter 4 timer vil 100% mælk atter være dannet. Så selvom du malker ud, så vil der stadig hurtigt være noget at komme efter, brystet vil ikke være helt tømt for mælk.

Du kan også med fordel prøve at malke ud fra det ene bryst, samtidig med at din datter spiser fra modsatte bryst. Det kan være rart at gøre det hele af en omgang, samtidig er der naturligt gang i nedløbsrefleksen, når din datter ammer og ligger ved brystet og det kan gøre, at mælken flyder lettere.

Det er vigtigt at du følger disse retningslinjer, når du malker ud:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden de hældes sammen.

Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab ...

Annonce

... eller optøes i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet og opvarmet mælk kan ikke gemmes.

Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er optøet ved hjælp af varme, skal bruges med det samme
Optøet mælk må ikke fryses igen
Rester af opvarmet mælk skal altid kasseres.

Med hensyn til modermælkserstatning, så er der ikke problemer i at din datter får dette - så nu kan du se hvordan det hele går ... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

De fleste børn på din datters alder, har brug for 1000ml mælk i døgnet, ofte spiser de mere og dette vil ofte være fordelt på 6-8 måneder. Det vil sige at barnet spiser ca. hver 3-4 time. Det er altid svært at vide, hvor meget barnet får, når man ammer, hvor man i en flaske kan se præcist, hvor mange ml barnet får. Men et sted mellem 150-200ml vil de fleste børn have brug for i en flaske.

Far kan prøve at give sutteflasken på et tidspunkt, hvor jeres datter virker parat og til at have overskud til at forsøge. Hun skal ikke være enormt brystsøgende, for så vil hun ikke acceptere flasken og det skal samtidig også være på et tidspunkt, hvor I vurderer, at hun vil kunne spise og være sulten nok til det ...

Du skal være opmærksom på at jo mere du giver flaske, jo mindre stimulerer hun naturligt brystet - og selvom du malker ud i stedet, så vil en brystpumpe ikke kunne stimulere dit bryst på samme måde som din datter kan. Så på sigt er der en risiko for at din mælkeproduktion nedtrappes og amningen derfor stopper.

Det er helt okay - det er fint, at I gerne vil at både mor og far kan give mælk og det kan være praktisk at jeres datter lærer at tage flaske. Det er også vigtigt at hun lærer det nu, for bliver hun meget ældre, vil hun som sagt ofte vælge den ægte vare... Men I skal naturligvis vide, hvad det er for valg I træffer :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder