Svar: Utrøsteligt spædbarn hver aften - 2
20. september 2011
Alder:
0 mdr.
Hej igen
Det vil være rigtig godt, hvis du kan svøbe din datter, det at være svøbt vil hjælpe hende til at holde fysisk sammen på sig selv og hun vil føle sig beroliget. Det vil minde om at blive holdt i din favn og vil gøre skiftet fra favn til lift/seng mindre.
Det er helt naturligt at hun har brug for at føle sig omsluttet, det kender hun fra tiden i din mave. Hver gang hun sparkede stødte hun ind i noget og samtidig er det dejligt for hende at være i din favn, fordi hun der kan fornemme din vejrtrækning, høre og fornemme din hjerterytme osv. Det er vigtigt at du sørger for at hun, når hun har spist og skal sove, stadig har samme trygge fornemmelse.
Jeg vil anbefale dig at du starter med at amme hende, derefter skal du skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd igen og så skal du amme hende igen. Am hende evt. fra samme bryst, så hun spiser godt og effektivt på en side, am i en anden stilling, så hun stimulerer og tømmer brystet bedst muligt. Når du skifter hende skal du svøbe hende i et klæde og når du ammer hende igen, skal hun således ammes imens hun er svøbt. Du kan her, ved anden amning også vælge at lægge dig med hende og amme hende i søvn liggende - netop fordi hun så får din nærhed og fysiske kontakt og hun må gerne ammes i søvn!
Vær meget opmærksom på, hvor du holder dine hænder, når du ammer hende. Det er vigtigt at du, når du støtter hendes hovede, ikke holder på bagsiden af hovedet, men holder din hånd i hendes nakke. Hvis du holder dine hænder på hendes baghoved, så vil hun føle at du presser hende mod brystet og så vil hun protestere og være som en flitsbue. Det er vigtigt at du holder hovedet og hjælper hende på rette vej til brystet, men det er vigtigt at du ikke presser hende. Igen kan det være en god idé at du lægger dig ned og ammer hende, fordi presset på hovedet forsvinder, når du ammer på denne måde.
Du kan overveje om det kunne være en idé for jer med en bamse der kan afspille hjertelyd. Det kan nogle gange virke beroligende og gøre at barnet bedre sover videre for sig selv, når det sover alene ...
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske