Svar: Amning og laktosefri mælk

27. august 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det vil være rigtig godt, hvis du kunne amme din datter 2 gange i døgnet. Du kan fint sikre din datters behov for calcium ved at amme og netop calcium fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet.

Så med den alder hun har, vil det være rigtig fint med to amninger dagligt, det kan også passes ind i forhold til, at hun nu skal passes ude. Du kan f.eks. amme aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten.

Der bør derudover bruges mælk i hendes grød og mos. Det kan være udmalket modermælk og det kan være modermælkserstatning (det kan være specielerstatning, hvis hun har behov for det), hvis du ikke vil bruge komælk.

I princippet bør du give hende modermælk eller modermælkserstatning så længe hun er under et år, hvis du ikke vil supplere med sødmælk. Når og hvis man begynder at give større mængder komælk, så anbefales det, at børn fra 9-12 måneders alderen får sødmælk, i 1-3 års alderen letmælk og først omkring 3 års alderen kan gives de fedtfattige produkter som minimælk og skummetmælk. Vælger du at bruge laktosefri mælk, bør det være letmælk, altså med min. 1.5% fedtindhold.

Jeg kan ikke ud af dit brev helt tyde, hvorfor du vælger at din datter skal have laktosefri mælk i stedet for modermælkserstatning eller komælk...? :)

Hvis barnet har mælkeallergi og man ikke kan amme eller ikke har mælk nok, så skal barnet have højt hydrolyseret modermælkserstatning (Nutramigen, Profylac, Althéra eller Pepticate). Aminosyrebaseret modermælkserstatning (fx Neocate®) kan bruges til ...

Annonce

... de ganske få børn, der heller ikke tåler højt-hydrolyseret modermælkserstatning.

Det er vigtigt at børn med mælkeallergi helt op til 3 års alderen får højt hydrolyseret modermælkserstatning for at dække behovet for energi og kalk - i stedet for mælk. Hvis man har mælkeallergi, tåler man ikke mælkeprotein.

Laktoseintolerans kaldes også for laktosemalabsorption og det er noget andet end allergi. Det betyder at man ikke er i stand til at nedbryde mælkesukker (disakkaridet laktose) i tarmen og derfor får symptomer fra mave-tarmsystem, når man indtager mælk og mælkeprodukter. Når man ikke kan nedbryde laktose, så skyldes det en mangel på enzymet laktase i tyndtarmens slimhinde.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan have medfødt laktoseintolerans, hvor barnet allerede fra fødslen mangler enzymet laktase. Det ses meget sjældent, men det ses.

Man kan også have en erhvervet form for laktoseintolerans, hvor laktase er til stede fra fødslen og i de første leveår, men så forsvinder gradvist. Hos ca. 5% af voksne danskere vil man se erhvervet laktoseintolerans, mens det andre steder i verden er langt hyppigere... Lider du selv af laktoseintolerans, så du mistænker at din datter kan være arveligt disponeret?

Laktose findes i al slags mælk - også i modermælk og derfor burde hun kunne tåle laktose, når hun tåler din mælk - det er derfor jeg spørger, hvorfor du vil give hende laktosefri mælk, når hun bliver et år ...? Hvorfor ikke bare give hende modermælk nu og så giv hende letmælk når hun bliver et år - ved siden af det du så kan amme?

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder