Svar: Svær at mætte

9. august 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Janne

Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte rytme, de spiser og sover anderledes end tidligere og det handler om at de netop i den alder, begynder at interessere sig meget mere opmærksomt på, hvad der sker omkring dem.

Jeres datter oplever altså mere og mere af verden nu, hun registrerer mere og mere om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig eller en fremmede og er langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring hende. Det betyder at hun naturligt har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen, ligesom det ofte også betyder, at hun lader sig forstyrre, når hun skal spise og derfor slatspiser lidt - man kommer altså let ind i en rytme, hvor hun slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem :) Præcis som du oplever.

Det er også derfor at hun nu begynder at søge brystet hyppigere om natten, for den mælk hun lige nu ikke helt får - fordi hun afbryder måltider om dagen for hurtigt, ja den skal hun stadig have - og det bliver så om natten.

Det vil være en god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil ofte være en rigtig god idé, at arbejde på at især middagsluren bliver en lang lur. Det kan du gøre ved at gå en lang tur med hende dagligt, fordi hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov ...

Annonce

... for at sove lidt længere midt på dagen og på den måde kommer væk fra at slatsove dagen igennem :)

Det vil også være en rigtig god idé at du prøver at amme hende to gange mellem hver lur. Det vil sige, at du lægger hende til når hun vågner og lader hende spise det hun vil der. Derefter leger du med hende, tumler med hende, stimulerer hende rigtig godt både fysisk og mentalt og inden hun så skal sove igen, så lægger du hende til modsatte bryst. Her vil hun så måske tage toppen og det er fint, det fylder hende lidt ekstra op og så sover hun også bedre. Når hun så vågner igen, så starter du med at amme der, hvor hun sluttede sidst, leger og aktivere og så tilbyder du modsatte bryst inden hun så skal sove igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er hyppigheden af amning, der øger din mælkemængde og derfor giver det ekstra mælk at amme to gange mellem hver lur, samtidig med at det sikrer din datter mælk i maven, så hun sover bedre og du får skabt en rytme, hvor det bliver naturligt at hun får mælk inden hun skal sove.

Hvis dette ikke er nok, så vil det være relevant at du begynder at tilbyde hende en flaske, for at sikre hende mælk nok - men prøv i første omgang om ikke du ved at amme som ovenstående forslag, kan øge din mælkemængde og sikre hendes behov godt dagen igennem, så hun igen begynder at kunne sove lidt længere stræk om natten :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor