Svar: Elsker at blive ammet mange gange om natten

3. maj 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sofie

Tak for dit brev og velkommen til :)

Mange børn vil i 4 måneders alderen vise behov for at få lidt mere mad og det viser de ofte ved netop at melde sig hyppigere ved brystet om natten. Det er sådan at man om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og det øger samtidig mælkemængden at amme hyppigt.

Det er også sådan at børn i din drengs alder ofte spiser mere kortvarigt om dagen, de er meget opmærksomme på verden og på hvad der sker omkring dem og derfor slatspiser de lidt. Du oplever sikkert at amningerne ofte let bliver forstyrret - han dier, slipper, kikker på dig smiler, pludrer, tager fat igen, dier lidt, slipper igen, kikker og drejer hovedet efter far der kommer ind i stuen og sådan kan det fortsætte lidt indtil det er sjovere at snakke end at spise. Det betyder at han måske ikke helt får det han egentlig har behov for, fordi han bliver forstyrret af andre ting.

Derfor er det første du skal gøre at forsøge at øge din drengs indtag af mælk om dagen. Det kan du gøre ved at du ammer ham fra begge bryster mellem hver lur. F.eks. ammer fra det ene bryst, når han vågner af en lur og ammer fra modsatte bryst inden han skal sove ...

Annonce

... næste lur. Det at amme fra begge sider vil også være med til at øge din mælkemængde og altså få produktionen sat lidt op.

Du kan også gøre det at du i løbet af dagen lægger dig med ham og ammer ham i dobbeltsengen, for nedrullede gardiner, køligt og mørkt og ammer som du gør om natten. Det kan medføre at han indtager mere mælk - og igen så ikke behøver søge det helt så hyppigt om natten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis ovenstående ikke virker, ikke er nok, så tyder det på at han har brug for lidt ekstra. Du kan så vælge at supplere med yderligere flaske, da han jo får flaske allerede nu om aftenen, fordi modermælkserstatning mætter mere end modermælk. Halveringstiden for modermælk er mindre end 48 minutter, hvor det får modermælkserstatning er ca 72 minutter. Så at give ham mere mme kan godt have en mættende effekt.

Og så kan du også stille og roligt vælge at gå igang med lidt skemad. Det vil kun være smagsprøver i starten, måske 4-5 skefulde givet om dagen, sammen med lidt vand og mælkeindtaget som det plejer at være, men på sigt vil det naturligt kunne påvirke jeres rytme, hans indtag af mælk og dermed også behov for amning om natten :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år