Svar: Udfasning af amning
29. april 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Ida
Det er korrekt at amning eller modermælkserstatning anbefales til barnet er 1 år - det handler både om at sikre barnet mælk nok, men også kalk, vitaminer og for mme vedkommende også jern nok.
Efter 9 måneders alderen må barnet gerne få mere komælk i form af sødmælk og kan også få surmælksprodukter - men det anbefales ikke at komælk udgør hele barnets indtag før omkring 1 års alderen og når vi anbefaler at børn helt ned i 6 måneders alderen kan få lidt sødmælk, så er det fordi vi i Danmark prioriterer højt at børn så hurtigt som muligt kan spise samme mad som den øvrige familie. Det betyder at barnet kan få lidt sovs og hvis du laver kartoffelmos og laver den på sødmælk, så kan I alle spise det samme. I de øvrige nordiske lande anbefaler man først komælk fra 1 års alderen.
Du skal regne med at din datter har brug for ca 600ml mælk i døgnet, når hun er 9 måneder gammel. Dette vil ofte blive dækket af 3 amninger eller flasker og så den mængde mælk der kan indgå i grød og mos og som barnet måske kan drikke af en kop. Det er de færreste børn der vil kunne drikke den mængde de egentlig har behov for af kop alene.
Jeg kan naturligvis ikke sige at din datter ikke vil kunne det - det kan godt være at hun i løbet af hele dagen vil kunne nå op på 500ml af en kop og derudover suppleres med lidt tykmælk eller lignende, men mit umiddelbare bud vil være, at hun vil have svært ved det ...
Samtidig er der noget helt naturligt beroligende og trygt og afslappende ved at sutte af bryst eller flaske, når man skal finde roen og f.eks. puttes til sin middagslur eller om aftenen. Det er en dejlig og helt naturlig måde for barnet at falde til ro på og afslutte en hektisk dag på - og naturligvis kan barnet få mælk i maven af en kop, men samme ro giver det ikke, fordi barnet jo sidder op og drikker af koppen, og er vågen og aktiv imens, hvor bryst eller flaske gives til barnet i favn eller med tæt nærhed, til barnet næsten sover ...
Du skal overveje om du har mulighed for at amme 3 gange i døgnet, når du begynder at arbejde. De tre amninger kan fint ligge f.eks. aften, sen aften eller tidlig morgen. Eller den ene kan ligge i løbet af dagen og de to andre aften og en gang i løbet af natten. Alternativet er at give en flaske og hvis det er det du vælger, så synes jeg faktisk du skal introducere den nu - for jo ældre din datter bliver, jo sværere vil hun sandsynligvis have ved at acceptere den ... måske er hun allerede så bevidst at hun kun vil have den ægte vare, det må komme an på en prøve ... :)
Jeg kan naturligvis ikke udelukke at hun ikke vil acceptere at far giver hende flaske, når de to er alene og amning derfor naturligt er udelukket - men jeg kan ikke garantere det og det er synd for både far og datter, hvis pigen græder ulykkeligt fordi hun kun vil have mors bryst.
Så for at undgå dette, så ville jeg umiddelbart anbefale at du lærer hende at tage flaske inden hun skal passes fast af far.
I 10 måneders alderen vil to amninger eller to flasker (svarende til 400ml mme dagligt) være passende og sikres hun netop 400ml mme dagligt, så får hun naturligt sit behov for jern dækket den vej igennem.
Der er dog igen der siger at det skal være mme du giver hende, du kan jo godt malke ud og give hende din egen mælk på flaske. Det kan faktisk også være en måde at få hende til at acceptere flasken på, netop at bruge modermælk. Så skal hun ikke forholde sig til en ny smag, men derimod kun til en ny måde at spise på.
Det sundhedsmæssige mest forsvarlige vil være at sikre din datter enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år og det vil være nødvendigt med ca ½ liter mælk i døgnet. Om du vil amme eller far skal give flaske, eller om I kan forsøge at gøre begge dele - her må I vurdere sammen, hvad I har lyst til - men mælkebehovet er et reelt behov, så mælk skal hun have på den ene eller den anden måde :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske