Brev:
Afvænning af bryst
30. april 2011
Alder:
11 mdr.
Afvænning af bryst
Hej Helen
Jeg er alenemor til en pige på 11 måneder der altid har været meget babseglad. Hun er lige startet i vuggestue og reagerer meget kraftigt på det. Hun har gået der i 5 uger nu, men spiser stadig ikke derhenne...er dog begyndt at nærme sig det.
Der har altid været problemer med maden herhjemme. Hun udviser ikke nysgerrighed omkring mad og spiser intet mad med fingrene... det være sig brød, frugt, grønt, kiks, ost, ja alt faktisk. Hun spiser grød og en smule almindelig mad, som jeg spiser, men er ikke glad for mad der er struktur i og jeg skal made hende ellers spiser hun ikke noget.
Hun er en glad og alderssvarende pige med masser af energi; kravler, pludrer, griner og står op af ting. Hun er lige blevet vejet og vejer nu 9,2 kg fordelt på 73 cm. Hun har den sidste måned taget 450 g på til trods for, at hun ikke spiser i løbet af dagen i vuggestuen.
Hun har været vænnet af med at spise om natten, men er nu begyndt igen fordi hun jo er sulten. Jeg er rigtig ked af den udvikling for vi sover utroligt dårligt i øjeblikket og hun kan skrige i timevis før jeg "giver" mig og ammer hende. Desuden fremmer det heller ikke ligefrem lysten til at spise rigtig mad.
Jeg har derfor tænkt længe over om det mon er tid til at vænne hende helt fra med at blive ammet... og det er jeg faktisk meget ked af for det er stunder vi nyder rigtig meget sammen, men hvis det er det der skal til så må det være sådan.
Før natteroderiet og hele dage i vuggestuen blev hun kun ammet max tre gange dagligt: om morgenen efter morgenmad, eftermiddag og inden putning om aftenen.
Kære Helen, hvordan griber jeg det her an?... er efterhånden hudløs af frustration og al den gråd. At finde én der kan tage hende et par nætter er ikke en option desværre.
Med venlig hilsen
Odille