Brev:
Udfasning af amning
29. april 2011
Alder:
6 mdr.
Udfasning af amning
Kære Helen
Jeg skriver til dig angående, hvordan jeg mest hensigtsmæssigt udfaser amningen i forbindelse med opstart på arbejde. Min datter er 6 1/2 måned, og jeg skal påbegynde arbejdet, når hun er 9 måneder (her starter så min kærestes orlov), dvs. om ca. 2 1/2 måned.
Ca. 1 gang om ugen kan jeg forvente, at der vil være sene møder på min arbejdsplads. Derfor vil jeg ikke altid have mulighed for at nå hjem til, hun bliver lagt i seng om aftenen. Jeg tænker derfor, at jeg helt skal stoppe med amningen, inden arbejdet starter igen, så hun er tryg ved at falde i søvn uafhængigt af mig og amningen.
Jeg er her usikker på, om jeg i den forbindelse så småt skal begynde at indføre flaske med mme og i så fald, hvornår jeg skal starte med det.
Amningen har kørt fuldstændig upåklageligt hele tiden, og jeg stortrives med at amme. Derfor har jeg endnu ikke forsøgt at give hende flaske, og det er først nu, at jeg føler mig klar til det. Vi startede meget forsigtigt på skemad, da hun var lidt over 4 måneder, og det kører rigtig fint nu.
For en god ordens skyld kan du her se hendes dagsplan, der pt. indebærer 5 amninger i døgnet (jeg har for få dage siden skåret formiddagsamningen væk):
Ca. Kl. 6.00: Ammes og vågner så småt
Ca. Kl. 7.30: Havregrød med mme, vand af kop
Ca. Kl. 8.30: Dagens første lur
Ca. Kl. 10.00: Vågner og får lidt frugt, bærmos eller gulerodsmos
Ca. Kl. 11.30: Grøntsagsmos med mme, vand af kop
Ca. Kl. 12.30: Ammes og puttes til anden lur
Ca. kl. 15.00: Ammes og vågner
Ca. kl. 17.00: Nogle gange en powernap på ca. 30 min.
Ca. Kl. 18.00: Grøntsagsmos og evt. med ganske lidt kød
Ca. kl. 20.00: Ammes og sover
Ca. Kl. 23.00: Her lægger jeg hende til brystet, mens hun sover, og hun sover så videre til kl. 6 næste morgen.
Mit spørgsmål gå på, om jeg skal introducere en flaske i den nærmeste fremtid, så hun er vant til den, inden jeg er startet på arbejde? Eller er det bedre, hvis jeg blot langsomt nedtrapper amningen, så hun hverken får bryst eller mme, når hun er 9 måneder?
Jeg ved, at sundhedsstyrelsens anbefalinger er, at børn får bryst eller flaske til 1-års alderen. Omvendt kender jeg også en række mødre som aldrig har introduceret flasken, men blot udfaset amningen omkring 8-9 måneders alderen og til sidst kun givet mme i maden.
Jeg synes, det er svært dilemma, og jeg vil gerne vælge det rigtige og sundhedsmæssigt mest forsvarlige.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Ida