Svar: Ammekrise - 7 mdr.

16. april 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære M.

Din dreng er en fysisk stor dreng - han vejer 11.5 kg og lyder derfor ikke til at mangle noget, så han har fået masser af god mælk fra dig! Men, når det er sagt, så betyder hans vægt naturligt også at hans behov for væske er højt og det er en af grundende til at det kan være nødvendigt at amme en ekstra gange eller give ham en flaske - altså at sikre hans væskebehov.

Igen må man så også sige, at hvis du tilbyder bryst, flaske, vand af kop og lader ham drikke det han vil, så må du også tro på at han får hvad han har behov for og at han har en naturlig evne til at regulere sit behov.

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives godt med 4 amninger (eller flasker) i døgnet og i 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende at skrue ned til 3 amninger i døgnet. Disse kan meget fint ligge aften, sen aften og midt på dagen og nogle børn vælger at stoppe amning om dagen fuldstændig og så blive ammet aften, sen aften og tidlig morgen - og det kan godt være der I er på vej hen...

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.45: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur 9-9.30

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop. Må også gerne få små bidder af rugbrød osv. som nu.

Puttes som nu ca 12.30, sover ca 1 time - ammes, frugtmos og jern som nu.

Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.

Powernapper

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad, ris med sovs, indmaden af en frikadelle, laks fra ovnen osv. Mad der smager af noget, mad med mere bid. Vand af kop. Også gerne frugtstykker til dessert som nu :)

Forsøge med amning eller flaske og puttes til natten 19.30-20 - lad ham selv regulere dette

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske - du kan godt overveje om du sen aften inden du selv går i seng, skulle lægge ham til brystet eller tilbyde ham en flaske. Som du selv er inde på, så accepterer han måske fordi han sover og på den måde vil han få lidt ekstra og din bekymring over at han afviser om dagen vil blive mindre ...

Som udgangspunkt vil jeg tror at han får mælk nok, hvis du kan amme ham eller give flaske 3 gange i døgnet og derudover sikre ham mælk via grød og mos. Som det er lige nu, fortæller du at han jo ofte når at få ca 300ml via skemaden :)

Jeg tror ikke det er nogen løsning at tilbyde ham mælk mere ofte, så bliver han bare mere træt af det og vil afvise mere - men som sagt kan en flaske sen aften være en mulighed.

Han skal have mælk for at få kalk nok. Kalk/calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en virkning. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.

Calcium findes ...

Annonce

... hovedsageligt i mælkeprodukter og netop calcium fra modermælk absorberes rigtig godt - 60-70% optages fra modermælken til barnet. Så amning er vigtig her. Der er dog calcium i alle mælkeprodukter - f.eks. også i ost, så det er også en god idé at give ham dette :)

Og så er mælk også lig med væske og vigtig for at sikre ham væske nok. Det er derfor vigtigt at han får mælk, men også vigtigt at han tilbydes vand.

Nogle børn fravælger amningen naturligt i takt med at de begynder at få mere skemad - det at være ved brystet er bare ikke så interessant - man kan sige at de måske vokser fra det at blive ammet. Nogle børn fravælger brystet fordi de får for meget skemad og ikke har plads nok i maven til mælken - det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer, og så er der også børn der stopper med amning, fordi flasken er lettere at spise af, her skal de ikke arbejde helt så meget for føden.

Der er naturligvis også børn som afviser brystet, fordi de føler det som et pres - de er dog ofte yngre end din søn og umiddelbart tænker jeg, at du ikke har gjort noget galt her :) I har jo nydt amningen, som de første 3-4 måneder kørte upåklageligt.

Din mælk kan også ændre smag - det kan ske i forbindelse med at du får menstruation igen efter fødslen - det kan gøre at han afviser brystet. En ny parfume, medicin eller andet du ændre på kan også nogle gange spille ind.

Der kan være mange grunde til at børn fravælger brystet - og desværre kan vi jo ikke spørge ham, hvad han tænker ...:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til nedløbsrefleks, og at det nogle gange går langsomt, så skal du vide at du hos lægen kan få en syntocinon-spray på recept. Det er en hormonspray, hvor du tager et pust i hvert næsebor og så starter nedløbsrefleksen. Det kræver at der er mælk i brystet.

Mælkeproduktionen styres af hans efterspørgsel. Det betyder at jo hyppigere han dier, jo mere mælk producerer du. Det har ikke samme betydning hvor længe han dier, det er hyppigheden som er vigtig. Det betyder at det ikke giver mere mælk at amme i ½ time i stedet for i 15 minutter, men at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Det er således naturligt at din mælkemængde falder i takt med at han dier mindre, i takt med at der begynder at gå flere og flere timer imellem dine amninger. Og det er helt naturligt, at du ikke kan pumpe særlig meget ud, hvis brystet ikke har været stimuleret i 1½ døgn eller mere ... :)

Man kan sagtens amme fra et bryst - det gør kvinder der f.eks. har fået fjernet et bryst, men det gør kvinder der får tvillinger jo også - et barn til hvert bryst :)

Hvorvidt amningen stopper helt - det er svært at svare på. Jeg synes at du lige her og nu skal amme aften og sen aften - og hvis han så vågner og søger brystet igen tidlig morgen, så får han det også der - sover han bare, så lad dagen starte med grød og giv ham så bryst eller flaske midt på dagen. Hans bleer er våde, han udvikler sig godt, har en flot vægt og vokser også godt i længden. Du må tro på at han får hvad han har brug for.

Lige nu kan du sagtens amme aften og sen aften og bibeholde disse amninger så længe som både du og han synes det er rart :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder