Brev:
Ammekrise - 7 mdr.
16. april 2011
Alder:
7 mdr.
Ammekrise - 7 mdr.
Kære Helen.
Jeg har før skrevet til dig, fordi jeg var i tvivl om, hvorvidt min søn får tilstrækkelig mælk… Og nu skriver jeg så igen!
Min søn er nu 7 ½ måned gammel – han er en stor dreng på 76 cm og 11,5 kg. og er meget nysgerrig og aktiv. Amningen har de første 3-4 måneder kørt fuldstændig upåklageligt (han er fuldammet og har aldrig fået flaske), men nu har vi godt nok haft nogle udfordrende måneder…
I 3-4 måneders alderen begyndte han nogle gange at græde ved brystet og andre gange helt afvise det ved at gå i flitsbue (er stadig lidt i tvivl om, om det handlede om, at jeg tilbød ham det for ofte, hvor han egentligt ikke var sulten – eller det modsatte, at han i virkeligheden var rigtig sulten og ikke rigtigt blev mæt nok ved brystet længere). Vi introducerede skemad, da han var 4 måneder og en uge gammel, og det er gået rigtig godt.
I takt med skemaden er amningerne naturligt blevet reduceret mere og mere, men han har også mistet interessen mere og mere. Især om dagen enten via gråd eller ved ikke at koncentrere sig og sutte tilstrækkeligt til at få gang i nedløbsrefleksen. Om natten har der ikke været problemer… De seneste måneder har han især afvist mit venstre bryst. Jeg har altid produceret lidt mere på det højre, og nedløbsrefleksen virker også lidt langsommere på venstre bryst – men jeg er længe blevet ved med at tilbyde ham venstre bryst (til sidst mest om natten, hvor han er lidt mere ukritisk), og har så lagt ham over på højre, når han blev for utilfreds.
Nu er venstre bryst dog lukket helt ned – i går havde jeg ikke lagt ham til eller udmalket fra det bryst i halvandet døgn, og alligevel kunne jeg kun få 40 ml ud på det. Han fik desuden sine første tænder, da han var 3 måneder gammel, og har nu 6 flotte, store tænder – Jeg har også på det sidste kæmpet med, at han nogle gange bider mig i stedet for at sutte, især hvis han egentligt ikke rigtigt gider, eller nedløbsrefleksen er for langsom…
Jeg har derfor på det sidste brugt brystpumpen inden amning til at starte nedløbsrefleksen, så han forstår, at der er noget at komme efter, og at han skal sutte. I denne uge har han så pludseligt også taget flaske nogle gange, hvilket han ellers har nægtet i flere måneder, og vi har sågar oplevet den omvendte problematik, at han ikke ville brystet, men gerne tog flasken efterfølgende…
Vores plan for dagen ser nogenlunde sådan her ud på nuværende tidspunkt (alt er ca.-tider, men rytmen er stort set den samme):
04.00: Ammes
06.30: Vågner (her ammede jeg ham indtil for lidt tid siden lidt, men da jeg nu kun har højre bryst at trække på, er der ikke rigtigt noget at komme efter, når han er blevet ammet for nogle timer siden på det også. Vi har forsøgt at tilbyde flaske et par gange men uden resultat).
07.30: Hirsegrød med frugtmos + vand af kop
09.00: Puttes (sover ca. 45 minutter)
11.00: Frokost (kartoffelmos med grøntsager og fisk/kød eller rugbrødshapsere med leverpostej opblødet i lidt mælk + vand af kop)
12.30: Puttes (sover ca. 45 minutter)
13.30: Ammes + frugtmos med jern (Jeg ammede ham tidligere inden middagsluren, men her var han ofte alt for urolig og ukoncentreret. Det går bedre, når det er det første, jeg gør, når han vågner, og han måske stadig er lidt døsig).
15.00: Havregrød eller øllebrød + vand af kop
16.00: Puttes (sover ca. 45 minutter)
17.30: Aftensmad (kartoffelmos med grøntsager og kød/fisk, grøntsagstern at tygge på og frugtsstykker til dessert + vand af kop).
19.30: Puttes til natten (her har jeg også altid ammet ham, men det har længe været den amning, jeg har kæmpet mest med – han gider ikke rigtigt sutte, nedløbsrefleksen er langsom, der er ikke så meget mælk, og han okser rundt i sengen eller på armen, også selvom han er rigtig træt. Den sidste uge har vi forsøgt med flasken i stedet med varierende held – nogle gange vil han slet ikke, og andre gange har han drukket mellem 30-125 ml).
Som du kan se, er jeg altså nu nede på at amme ham 2 gange i døgnet + eventuelt, hvad han tager i flasken om aftenen. Da vi synes, det er alt for lidt mælk, laver vi også hans to grødmåltider på mme (spiser svarende til 300 ml mme i alt pr. dag). Han sover, som du også kan se, et langt stræk om natten fra ca. 19.30 til ud på natten uden at melde sig (typisk mellem 6-10 timer uden mad), og der er våde bleer igennem hele dagen + afføring 1-3 gange dagligt. Jeg synes umiddelbart ikke, at det gør den store forskel for hans mælkeinteresse, om han spiser lidt eller meget skemad ved de forskellige måltider…
Jeg har en masse spørgsmål:
- Tror du, han får mælk nok? Og kan vi gøre mere, end det vi allerede gør? Skal vi fx forsøge at tilbyde ham bryst eller flaske oftere? Han er en bestemt herre, så det er svært at få mere mælk i ham, hvis han bare ikke rigtigt vil, og jeg har nok også undladt det lidt for at undgå ”kampen/afvisningen”, og at han bliver endnu mere træt af det, fordi han bare bliver konfronteret med brystet hele tiden…
- Hvad er konsekvensen, hvis han får for lidt mælk? Hvilken fare er det med andre ord, vi kæmper imod?
- Hvad kan være forklaringen på, at han ikke rigtigt vil amningen mere? Har han bare ikke interessen mere, har jeg for lidt mælk, til at han gider, eller har jeg mon gjort noget galt – fx presset ham for meget, fordi jeg har været bekymret for, om han fik nok…
- Er det normalt, at et bryst sådan begynder at stå af efter et langt ammeforløb? Og er det realistisk at holde amningen kørende på kun ét bryst?
- Tror du, at amningen synger på sidste vers? Synes, at de to amninger lige nu går ok, men der kan også være dage, hvor han ikke rigtigt vil amningen om dagen efter middagsluren og tænker, om det vil være bedre at gå helt over til flaske, så han måske får lidt mere mælk… Det vil være en sorg, da jeg virkeligt har nydt at amme ham og gerne havde fortsat, til han var 1 år. Omvendt er det jo også meningen, at det skal være en hyggestund for os begge, og der vil da også være en lettelse ved at fjerne noget af kampen og bekymringerne, smerten ved at blive bidt osv…
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig!
De bedste hilsener,
M.