Svar: Amning eller flaske - tvillinger

30. januar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære kommende tvillingemor

Kæmpe stort tillykke, hvor er det dog fantastisk at I nu venter jer igen og så tilmed skal have to. Stort tillykke med det og velkommen tilbage :)

Jeg kan godt forstå du gør dig mange tanker og forsøger at forberede dig så godt som muligt. Men spørgsmålet er, hvor meget du reelt kan forberede dig på ... det er og bliver jo en helt anden situation denne gang, et helt andet forløb, to helt andre børn og I vil naturligt være forældre på en anden måde. I har en historie og en erfaring med jer, som I naturligvis vil kunne bruge, men der vil også være helt nye ting at forholde sig til.

Hvorvidt du vil amme eller give flaske - eller gøre begge dele hen af vejen, det må tiden et eller andet sted vise.

Hvis fødslen forløber normalt, børnene lægges til brystet og dier kort efter fødslen og amningen kommer naturligt igang, så er der intet problem i at amme. Man kan godt amme to børn samtidig og faktisk er det en stor fordel, hvis man lærer sig dette, fordi det kan være praktisk at synkronisere børnene, så de netop spiser og sover på nogenlunde samme tid.

Hvis du af en eller anden grund ikke kommer til at amme, men ligesom sidst ender med at malke ud og give din udmalkede mælk på flaske, så vil det naturligt på sigt være rigtig godt hvis børnene kan lære at spise hos dig. Det vil blive meget hårdt at have to børn og skulle finde tid til udmalkning og den ro og hvile det også kræver.

Da du har produceret mælk før, så vil din mælk denne gang sandsynligvis løbe tidligere til og det kan være positivt for din næste amning, at du netop har stimuleret med brystpumpe i 2 måneder.

Nogle kvinder bryder sig ikke om at amme, de bryder sig ikke om at barnet dier ved brystet, de bryder sig ikke om fornemmelsen af mælk der løber osv. Hvis man har det sådan, så skal man naturligvis ikke amme - det er vigtigt at man nyder amningen og ser det som en dejlig stund. Hvis man væmmes ved at have barnet ved brystet så er både mor og barn langt bedre tjent med at man giver flaske med modermælkserstatning.

Vælger man fra start ikke at amme, så kan man få medicin der stopper mælkedannelsen og man slipper således for brystspændinger osv. ...

Annonce

...

Man kan som sagt også gøre begge dele - altså amme og så supplere med flaske efter behov. Men jo yngre børnene er, jo mere sandsynligt er det, at de vil foretrække flasken og jo mere flaske de får, jo større sandsynlighed for at mælkeproduktionen og dermed amningen stopper. Hvis man vælger at give flaske tidligt skal man derfor være bevidst om at det højst sandsynligt vil betyde at man ikke kommer til at amme særligt længe - men den tid man har ammet, er jo så stadig rigtig god.

Du er i tvivl om hvorvidt du har modet til at kæmpe for en amning - og netop her tænker jeg at du er nødt til at lytte til din fornemmelse og netop bruge din erfaring fra sidst. Du ved hvor meget det kræver at malke ud og give udmalket mælk på flaske og du skal naturligvis lytte til, hvad du føler fungerer bedst for jer. Det vigtigste er at I som familie trives, det er vigtigere end alt andet og dermed også vigtigere end amning. Vi har i Danmark ikke problemer med rent drikkevand og børn kan blive ligeså sunde og velnærede på modermælkserstatning.

Med hensyn til det praktiske, så er det rigtigt, at det kan være praktisk at amme - især om natten og det er som du skriver også billigere. I forhold til flaske, så kan man jo købe en flaskesterilisator og købe ekstra mange flasker, så man hele tiden kan have et hold rene flasker igang. Der er lidt logistik i dette, men det finder I ud af.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes det vil være rigtig relevant at du taler med din jordemoder omkring dine overvejelser med amning og flaske. Drøft din erfaring fra sidst og hvad du tænker i forhold til den nuværende situation. De fleste jordemødre har netop en snak om amning og forventninger til amning på programmet omkring uge 28-29, når man er til jordemoderkontrol der og det vil være helt oplagt at du også drøfter det med hende.

Jeg synes også du skal tale med din mand om, hvad han har lyst til og synes vil være bedst for jer alle, så det er en fælles beslutning I tager. På den måde kan I jo støtte hinanden, uanset om det er amning eller flaske eller begge dele I måske vælger :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med det hele - glæder mig til at følge dig fortsat :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor