Brev:
Sprog - selvopfundne ord
30. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Sprog - selvopfundne ord
Hej Helen.
Så er jeg tilbage med et spørgsmål, denne gang om vores datters sprog.
Marie vokser jo op med to sprog, tysk og dansk. Hun er bedst til tysk, da hun hører det mere, men kan også en del dansk. I det hele taget er hun, synes vi, ret dygtig til sprog, selvom hun er tosproget, hun har i hvert fald udviklet sig sprogligt hurtigere, end vi havde forventet. Hun kan nok 25 ord på tysk og 10 på dansk. Hun kan også lidt svære ord som Papagai (papagøje) og arbeiten.
Hun er begyndt at tale i små to-ords sætninger, som f.eks. hej mama eller mehr mor og far arbeiten. Hun blander dermed sprogene, hvilket jo er helt i orden. Det, der undre os, er at hun selv har opfundet et ord, som hun bruger meget og helt bevidst, Hun siger ”why” (det lyder i hvert fald fuldstændig som det engelske ord why.) Hun bruger det, når hun gerne vil have noget gentaget og bruger det dermed i stedte for ordet igen eller nochmal. Vi forstår simpelthen ikke, hvor det kommer fra og synes, det er lidt morsomt ;-) hun bruger det især, når vi gør noget sjovt eller rart sammen med hende. Vi rettere hende aldrig, men jeg siger altid til hende, at jeg har forstået, at hun gerne vil, det hun nu synes er sjovt/rart, igen. Hendes far derimod bruger gentager også ordet ”why” i stedet for at bruge det korrekte ord på tysk bagefter.
Vi vil gerne høre, hvad din mening om sådan et selvopfundet ord, er, og hvordan vi bedst muligt forholder os til det? Vi havde forventet, at der på et tidspunkt ville dukke sådanne ord op, men først noget senere som f.eks i 4-5 års alderen, hvor børn jo tit har en ret veludviklet fantasi.
Vi ser frem til at høre din mening.
Mange hilsner,
Sanne