Sprog - selvopfundne ord

30. januar 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Sprog - selvopfundne ord

Hej Helen.

Så er jeg tilbage med et spørgsmål, denne gang om vores datters sprog.

Marie vokser jo op med to sprog, tysk og dansk. Hun er bedst til tysk, da hun hører det mere, men kan også en del dansk. I det hele taget er hun, synes vi, ret dygtig til sprog, selvom hun er tosproget, hun har i hvert fald udviklet sig sprogligt hurtigere, end vi havde forventet. Hun kan nok 25 ord på tysk og 10 på dansk. Hun kan også lidt svære ord som Papagai (papagøje) og arbeiten.

Hun er begyndt at tale i små to-ords sætninger, som f.eks. hej mama eller mehr mor og far arbeiten. Hun blander dermed sprogene, hvilket jo er helt i orden. Det, der undre os, er at hun selv har opfundet et ord, som hun bruger meget og helt bevidst, Hun siger ”why” (det lyder i hvert fald fuldstændig som det engelske ord why.) Hun bruger det, når hun gerne ...

Annonce

... vil have noget gentaget og bruger det dermed i stedte for ordet igen eller nochmal. Vi forstår simpelthen ikke, hvor det kommer fra og synes, det er lidt morsomt ;-) hun bruger det især, når vi gør noget sjovt eller rart sammen med hende. Vi rettere hende aldrig, men jeg siger altid til hende, at jeg har forstået, at hun gerne vil, det hun nu synes er sjovt/rart, igen. Hendes far derimod bruger gentager også ordet ”why” i stedet for at bruge det korrekte ord på tysk bagefter.

Vi vil gerne høre, hvad din mening om sådan et selvopfundet ord, er, og hvordan vi bedst muligt forholder os til det? Vi havde forventet, at der på et tidspunkt ville dukke sådanne ord op, men først noget senere som f.eks i 4-5 års alderen, hvor børn jo tit har en ret veludviklet fantasi.

Vi ser frem til at høre din mening.

Mange hilsner,
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!