Svar: Afvikling af ammeforløb

18. januar 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ditte

Det lyder som en fin plan at nedtrappe amning, ved at fjerne amningen inden middagsluren først, derefter amningen tidlig morgen og til sidst amningen inden putning.

Det vil være fint en overgang at tilbyde lidt mælk af en kop og inden middagsluren må han faktisk gerne få et mellemmåltid. Der går jo alligevel lidt tid mellem frokosten kl. 11.30 og putningen kl. 13.30 - så lidt frugt, måske lidt yoghurt eller lignende ville være rart for ham.

De fleste børn vil i 10 måneders alderen trives med 2 amninger i døgnet og hos jer altså fint aften og tidlig morgen. Omkring 1 års alderen fjernes så amningen om morgenen og amningen inden putning kan fjernes, som det så passer jer begge bedst.

Da I allerede har held med at tilbyde lidt vand som tørstslukker om natten, vil det være oplagt at bruge lidt vand også som tørstslukker tidlig morgen, hvis han virker meget søgende og til at have svært ved at undvære bryst - MEN, det er ...

Annonce

... vigtigt at I ikke kommer ind i en rytme, hvor han begynder at drikke vand om natten og være afhængig af at få en stor del af sit væskebehov dækket der. Det er således vigtigt at du også sikrer din dreng vand i dagtimerne og hans mælkebehov vil normalt være fint dækket, hvis han får mælk på og i sin grød om morgenen og i natgrøden, drikker mælk til maden morgen og aften, spiser ost, sovs, lidt yoghurt osv. så er han fint dækket ind og det vil være godt at han så får vand af kop i løbet af dagen, til frokost og som tørstslukker mellem sine måltider.

Ved 1 års alderen vil hans mælkebehov være dækket hvis han får mellem 350-500ml dagligt alt incl. Fra 1 års alderen anbefales det at give letmælk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ost indeholder calcium og er derfor godt at spise, for at få kalk nok. I en skive ost på 25 gram er der lige så meget calcium som i 1 glas mælk på 150 ml. så ost tæller også med i mælkeregnskabet.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg