Svar: Afvikling af ammeforløb
18. januar 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Ditte
Det lyder som en fin plan at nedtrappe amning, ved at fjerne amningen inden middagsluren først, derefter amningen tidlig morgen og til sidst amningen inden putning.
Det vil være fint en overgang at tilbyde lidt mælk af en kop og inden middagsluren må han faktisk gerne få et mellemmåltid. Der går jo alligevel lidt tid mellem frokosten kl. 11.30 og putningen kl. 13.30 - så lidt frugt, måske lidt yoghurt eller lignende ville være rart for ham.
De fleste børn vil i 10 måneders alderen trives med 2 amninger i døgnet og hos jer altså fint aften og tidlig morgen. Omkring 1 års alderen fjernes så amningen om morgenen og amningen inden putning kan fjernes, som det så passer jer begge bedst.
Da I allerede har held med at tilbyde lidt vand som tørstslukker om natten, vil det være oplagt at bruge lidt vand også som tørstslukker tidlig morgen, hvis han virker meget søgende og til at have svært ved at undvære bryst - MEN, det er vigtigt at I ikke kommer ind i en rytme, hvor han begynder at drikke vand om natten og være afhængig af at få en stor del af sit væskebehov dækket der. Det er således vigtigt at du også sikrer din dreng vand i dagtimerne og hans mælkebehov vil normalt være fint dækket, hvis han får mælk på og i sin grød om morgenen og i natgrøden, drikker mælk til maden morgen og aften, spiser ost, sovs, lidt yoghurt osv. så er han fint dækket ind og det vil være godt at han så får vand af kop i løbet af dagen, til frokost og som tørstslukker mellem sine måltider.
Ved 1 års alderen vil hans mælkebehov være dækket hvis han får mellem 350-500ml dagligt alt incl. Fra 1 års alderen anbefales det at give letmælk.
Ost indeholder calcium og er derfor godt at spise, for at få kalk nok. I en skive ost på 25 gram er der lige så meget calcium som i 1 glas mælk på 150 ml. så ost tæller også med i mælkeregnskabet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske