Svar: Amning og chokolade med spiritus
7. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Du
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller og jeg håber du har nydt dine chokolader - trods alt :)
Jeg kan ikke forestille mig at din dreng har taget skade af den mængde chokolade du har spist - heller ikke selvom der er tale om fyldte chokolader og dermed chokolade med alkohol.
Men det er rigtigt at rent teoretisk vil alkohol via chokolade, naturligvis kunne gå i mælken og over til barnet. Det er sådan at alkoholikere der er i behandling med antabus, faktisk heller ikke må spise fyldte chokolader, spise rødvins sauce og lignende fordi det kan gøre dem meget syge, netop fordi de tager antabus. Så en vis påvirkning er der altså - også ved indtag af fyldte chokolader.
Jeg vil umiddelbart formode, at der skal en del chokolade til, for at nå op på en mængde, hvor alkoholen går i blodbanen og påvirker barnet. Mon ikke du ville få så meget kvalme af mængden af chokolade, at du ville stoppe før ...:)
Det er almindeligt kendt, at hvis man som ammende spiser store mængder chokolade, så vil der ofte ske det, at barnet får rigtig ondt i maven og græder. Efter nogle timer er det så overstået igen og så ved du hvad det er og bliver så klar over at det skal du nok ikke spise igen en anden gang
Det gælder med chokolade, som med alt andet - spis det med måde og rent teoretisk er det da fornuftigt at holde sig fra chokolade med alkohol, men at du er gået amok den ene gang, det går nok endda - prøv dog om ikke din chokolade trang kan styres lidt eller prøv med så lidt at du ikke behøver være urolig og gerne noget uden alkohol :)
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske