Søvn og dagsrutiner

7. januar 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn og dagsrutiner

Hej Helen

Jeg har tit fulgt din brevkasse og nu har jeg selv brug for meget vejledning, da jeg ikke synes det er sjovt at være mor mere. Ved godt det ikke skulle være nemt, men håber du kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har en søn på 6 mdr, født 3 uger før termin ved akut kejsersnit pga. svangerskabsforgiftning.

Min mand og jeg bor i en lille lejlighed – to værelser fordelt på 50 m2 på første sal. Min mand arbejder væk fra hjemmet og er væk fra mandag til fredag, engang i mellem væk i 14 dage, så jeg er meget alene og er efterhånden rigtig desperat, massiv søvnmangel og har evig dårlig samvittighed. Vi har ingen familie tæt på, så jeg har stået meget alene, med det hele.

Min søn er en skøn dreng, glad og tillidsfuld. Smiler og griner meget. Har opdaget hænder og fødder, men er ikke begyndt at rulle endnu. Gumler en del på alt og savler.

Vi har siden min søn blev 3 måneder haft problemer med hans søvn både om dagen og natten.
Han har ikke sovet mere end 45 min af gangen om dagen og det har været umulig at få ham til at sove længere med mindre han blev kørt i barnevogn. Samtidig har han haft problemer med at give slip og falde i søvn, så det er ofte ved amning eller vugning med en flaske mme han er faldet i søvn, samtidig med at han har haft en klud over øjnene for at lukke alt ude.

Vi har ikke haft mulighed for at lade ham stå ude for at sove, så det har enten været i lejligheden eller ved at jeg skulle gå med ham 2-3 gange dagligt for at han fik hans lure. Hvis jeg forsøgte at lade ham sove indenfor og lægge ham når han var træt, sov han kun 45 min og var pylret og stadig træt når han vågnede. Han har helt klart haft behov for at sove mere end to lure dagligt og haft behov for at lurerne varer længere end 45 min. Så jeg har travet og travet for at han skulle have mindst en lang lur om dagen.

Jeg er begyndt at føle mig som en meget dårlig mor der ikke kan hjælpe mit barn, som jeg kan se der er træt men kan ikke få til at sove.

Han har haft perioder hvor han ikke ville ammes, hvorefter vi supplerede med MME på flaske. Nu er det blevet sådan at jeg ammer aften/nat og han får flaske om dagen. Jeg har haft mælk nok, interessen fra ham har bare ikke været der altid.

Jeg har forsøgt en del for at se om det kunne hjælpe, købt en juniordyne at svøbe ham i, kølet soveværelset ned, vugget og for 1½ måned siden begyndte jeg på grød, hvilket ikke har hjulpet så meget på søvnen heller, men hvis han har haft mulighed for at stå ude at sove fx hvis vi har været hos familie, har jeg kunne få ham til at sove mere end 45 min, ved at skubbe lidt til vognen når han vågnede.

Vores dag ser sådan ud ca.

Kl. 6.30 kommer over i sengen til mig, vi tumler lidt, leger flyvemaskine og står op kl 7
Herefter ligger han og leger på ...

Annonce

... legetæppet mens jeg laver grød mm.
Kl 8. Grød ( havregrød/ øllebrød) + frugtmos– spiser 1-1½ dl ca.
Pusles og så puttes til lur kl 9
Kl 10 vågen – ligger på legetæppet
Kl 11-11.30 tilbydes en flaske MME – drikekr max 100 ml
Kl 12- træt klar til lur, vi går en tur på 1½-2 timer med mindre han vågner efter 45 min og ikke kan falde i søvn igen.
Kl 14 Grød – hirse, ris eller lign + frugtmos– spiser 1-2 dl ca.
Ligger på legetæppet
Kl 16 træt pylret sover måske 30- 45 min
Kl 17.30 Mos med kartoffel, grøntsager og kød/fisk
Kl 18.30 pusles, kommer i nattøj og kommer ind til os, stille leg, afslapning
Kl 19-19.30 puttes for natten
Efter 45 min vågner, græder – ammes, gentages ofte
Kl 22-23 ammes
Kl 2.30 ammes
Kl 4 ammes
Kl 5 ammes
Kl 6 ammes

Når vi når til kl. 16-17 er han træt, pylret og generel lidt ked men kan ikke sove. Ofte har vi ikke held af at få ham til at sove før kl 19.30 og det tager ca. ½ time hvor vi er inde og ude, giver flaske mm. Vi har endnu ikke fået en putterutine, indtil videre har det bare været at prøve ting der fik sønnen til at sove til det lykkes ofte er han ammet i søvn. Når han så er faldet i søvn, vågner han mange gange derefter, grædende , hvor vi løfter ham op, han falder i søvn og bliver lagt igen, ellers ammer jeg han i søvn. Han er kun faldet i søvn af sig selv få gange.

Om natten prøver jeg at give ham sutten men så bliver han ked af det og græder, så det ender med at jeg ammer ham.

For at opsummere:

1. Har du forslag til hvad jeg kan ændre for at få rettet op på kaoset ?

2. Hvordan tænker du et putteritual kunne se ud når både min mand og jeg skal kunne putte ham – når min søn bliver 8 mdr. tager min mand 2 mdr. barsel og jeg tager på arbejde igen.

3. Får han mælk nok? Jeg laver grød på MME og tilbyder ham flaske eller bryst. Hvad med amning? kan jeg blive ved med at amme om natten indtil videre – eller vil min mælkeproduktion gå helt i stå ?

4. I løbet af dagen ligger han meget på legetæppet med legetøj, da jeg jo skal lave mad, gøre rent mv. Dog sidder jeg også med ham, ride ranke, tumler og synger for ham. Jeg har overvejet om jeg skulle tage ham i en bæresele og ud i verden, om han mangler stimuli? Og om jeg gør det godt nok? Jeg går til babysvømning med ham og i mødregruppe en gang om ugen og ser ofte veninder og venner ca. hver 2 dag. Når vi går med barnevognen ligger han ned i den endnu.

5: Giver jeg ham for meget mad allerede? engang i mellem kan han jo spise 2-3 dl. Når han vågner efter han er faldet i søvn til natten er det engang i mellem prutter der driller. Han har aff. hver dag og får ofte sveskemos for at det ikke skal blive træg. Men han har aldrig været for god til at bøvse

Håber du kan hjælpe mig, jeg er efterhånden slidt ned og trænger til råd.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor