Svar: Hvordan får vi amningen til at fungere?
3. december 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Anne mette
Til lykke med den lille dreng og velkommen til :)
Det er helt normalt at man producerer mere mælk først på dagen og mindre mælk sidst på dagen. Derfor vil man ofte også opleve, at barnet synker, spiser, synker osv. mere rytmisk om dagen og at barnet nogle gange næsten kløjs i mælken, som du også så fint beskriver.
Om aftenen er mælkevolumen mindre, mælken er mere koncentreret og flyder ikke helt så hurtigt til barnet. Det har den fordel, at barnet spiser lidt hyppigere, ofte kan det føles som om at barnet ligger ved brystet næsten hele tiden og på den måde får barnet små mængder mere koncentreret mælk. Det giver ekstra mæthed til natten, så man på den måde kan være mere heldig at få lidt sammenhængende nattesøvn først på natten, hvor du ofte har mest brug for den :)
At din dreng derfor spiser anderledes om aftenen og måske virker til at die mere kortvarigt er derfor naturligt. Men han skal naturligvis ikke bare ligge og smaske på brystet og spørgsmålet er hvorfor han gør det ...
Er du sikker på at han er reelt sulten kl. 22 eller ville han måske falde til ro med en sut, svøbt i sin lift eller liggende hos dig? Måske har han ikke brug for at spise lige der, men vil gerne spise en time senere - hvis han ikke er sulten og parat, så er det ikke godt for nogen af jer at kæmpe med det, så er det bedre at du tager ham med ind i stuen og ser hvordan han har det, hvordan han reagerer og hvonår han så viser tegn på at ville sutte.
Da han ikke er ældre end 6 uger, vil han naturligt stadig ikke kunne finde ud af hvad han skal. Han vil blive forstyrret af duften af din mælk og derfor tro, at han skal die, når han ligger hos dig. Derfor kan han godt begynde at vise tegn på at ville sutte, simpelthen fordi han kan dufte din mælk. Men når du så lægger ham til, så var det ikke det han ville ...
Derfor kan I prøve at lade far have ham på brystkassen om aftenen, så han får nærheden, roen, mærker fars varme, hører hans stemme, hans hjertebanken osv. og så prøve om han med en sut vil falde til ro og putte sig lidt hos far. Når han så vågner lidt op til dåd igen, vil han måske være mere parat til at spise hos dig og derefter kan I så gå i seng og sove lidt sammenhængende.
Hvis du er helt sikker på at din dreng er sulten, men fornemmer at han ikke tager fat, fordi du ikke har så meget mælk om aftenen, så kan du forsøge at stimulere dit bryst lidt inden du lægger ham til. Du kan malke lidt ud med hånden eller med en brystpumpe, så nedløbsrefleksen går igang og så han med det samme kan fornemme at der er noget at komme efter og derfor tager fat.
Du kan også bruge lidt udmalket mælk eller mme, lune det, trække det op i en lille sprøjte og dryppe lidt i mundvigene på ham, når han ligger ved brystet, fordi det kan gøre at han så tager fat og dier ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske