Brev:
Hvordan får vi amningen til at fungere?
3. december 2010
Alder:
1 mdr.
Hvordan får vi amningen til at fungere?
Hej Helen
Jeg er mor til en dejlig dreng på godt 6 uger. Han er mit første barn og fødslen gik fint. Han vejede 3100 gram ved fødslen. Og er nu oppe på 4700 gram.
Jeg havde en del problemer i starten med at få amningen til at fungere, der kom ikke nok ud til at mætte ham og han blev supleret op med flaske de første dage efter vi kom hjem fra sygehuset. Mælken løb dog hurtig til og der var ikke brug for flasken mere. Nu kommer der meget mælk ud og det løber meget hurtig, nogen gange får han det op i næsen og hoster og derefter opgiver han og bliver træt efter bare 5 min. Så sover han måske 30 min og vil til igen. Der er også dage hvor han spiser godt igennem og hvor det ikke genere ham.
Han spiser ofte i løbet af eftermiddagen og aften uden problemer. Men det er ved sengetid (ca kl 22) det virklig er et problem med amningen. Jeg sørger for at der er dæmpet lys og en god temperatur i soveværelset og at der er ro. Når jeg så ligger ham til brystet vil han ikke rigtig tage om mit bryst og holder bare vorten i munden og smasker lidt på den. Jeg kan ikke få ham til at tage fat og han bliver rigtig vred og ked af det. Han kaster hovedet tilbage og slår med hænderne og sparker med benene. Jeg prøver så at bøvse ham evt skifte ham eller bare snakke med ham, men det er meget tydelig at han er sulten og så ligger jeg ham til igen og så spiser han måske 2 min og opgiver så igen. Sådan kan vi til tider blive ved op til 2 timer før han er mæt og vil sove. Han sover så ca. 3 timer af gangen og spiser ca 2- 3 gange om natten.
Jeg har prøvet at give ham lidt kogt vand på flaske for tænkte han måske var tørstig men han ved ikke rigtig hvad han skal med den og tager ikke ordenlig fat på den. Han sover i sengen ved mig da han vågner ofte og bliver ked af det hvis han ligger i vuggen selv. Om dagen kan han godt sove selv i barnevogen i op til 3 timer uden problemer.
Synes det er meget hårdt både for ham men også mig. Har været ved at opgive amningen men synes alligevel det er synd at opgive for vi får jo en dejlig kontakt med hinanden og det er jo godt for ham. Håber du har et godt forslag til hvordan vi kan få et til fungere.
Med venlig hilsen
Anne mette