Svar: Amning og daglig rytme

29. oktober 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

... hmmm, faktisk er det lidt svært det her, for Bertil spiser og ammes faktisk meget, som man må forvente af et barn på 4 måneder og det betyder, at der lige nu nok ikke er så meget at gøre ved det, andet end at acceptere det og sige til sig selv, at det I oplever er helt normalt og et sundhedstegn... :)

Selvom I nu er begyndt med lidt skemad, så vil de i det første lange stykke tid ikke nedsætte behovet for amninger. Han vil stadig skulle ammes ligesom han plejer, skemaden kommer ud over antal amninger og begynder således at mætte ham lidt mere, så han måske sover lidt længere lure, men antallet af amninger vil lige nu faktisk være det samme... Faktisk er det først i 7 måneders alderen at skemaden kan begynde at erstatte en amning...

De fleste børn vil i 4 måneders alderen have behov for at blive ammet f.eks. 7-8 gange i døgnet og i 6 måneders alderen 6 gange i døgnet og i 7 måneders alderen nedsættes så til 4 gange i døgnet. Der sker altså hele tiden en nedjustering, og det bliver anderledes på sigt, men lige nu kan der sagtens være tale om et reelt behov.

Samtidig er det også sådan, at børn på 4 måneder begynder at sove og spise anderledes end de tidligere har gjort. Man oplever ofte at de begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og ...

Annonce

... slatsover lidt hele dagen igennem og derfor også søger brystet ekstra hyppigt om natten ...

Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din dreng får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer ham inden han skal sove. Og i en lille periode, kunne det faktisk være rigtig godt, hvis du forsøgte at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, lege med ham, skifte ham osv. og så amme fra modsatte bryst inden han skal sove igen. Næste gang han vågner, så ammer du fra den side, hvor han tog toppen sidst, sikrer dig at han spiser godt og effektivt der, skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side inden han igen skal sove.

Netop ved at amme ham fra begge bryster mellem hver lur, så kan du øge din mælkemængde og du kan sikre ham at få lidt mere mælk i maven, så han begynder at sove lidt længere stræk igen, vågner op og så er klar til sin grød - og atter amning igen inden han så skal sove.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er altså lige nu tale om at han har brug for meget mælk og dermed hyppigere amninger, men det ændrer sig - tiden arbejder for jer og du vil også på sigt få frigivet mere tid til din datter :)

Og ellers er det et spørgsmål om at I bliver ved med at forsøge med den flaske, brug gerne udmalket modermælk og har du en flaskesut der minder om den sut han evt. også bruger, så hjælper det ham også ... Og vil han så ikke, ja så er der ikke noget at gøre ved det. Så må han ammes og så må du forsøge at nyde den periode :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor