Amning og daglig rytme

29. oktober 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning og daglig rytme

Hej Helen

Vi har virkelig brug for vejledning ifht. vores 4 mdr gamle søn, amning og daglig rytme. Egentlig har vi også brug for nogle gode råd ifht. storesøster på 3, men det bliver et andet brev.

Bertil er fra 14 juni i år. Han er en meget glad, sund, rask og stor (lang) dreng på ca 8,1 kg (iflg. sundhedsplejersken sidste uge). Vores store problem er at han ammes stort set hver anden time døgnet rundt, og da jeg selv er en lille spinkel pige tærer det utrolig meget på mig, både fysisk men efterhånden også psykisk, selvom jeg har rigelig mælk.

Vi har forgæves prøvet at få ham til at tage flasken gennem de sidste par måneder, for at jeg kunne blive aflastet lidt, og vi har virkelig prøvet alt, men han nægter. Han bliver simpelthen SÅ ked af det. Og det er det ikke værd. Så nu har vi stort set opgivet det. Jeg har bare sådan brug for, ikke at være så dødafhængig af ham dagen lang, mest i forhold til vores datter, som jeg så gerne vil have lidt alene-tid med også. Det går mig rigtig meget på, og til tider føler jeg mig som en utrolig dårlig mor, og kan ha svært ved at hænge sammen.

Det skal lige siges at min mand er en stor støtte og en fantastisk far, men er jo som de fleste først hjemme sidst på dagen.
Vi er jo selvfølgelig begyndt at introducere Bertil for grøden, men det går langsomt, vil jeg sige.

En dag for os ser ca sådan ud:

ca. 06.30-8 Vågner, ammes.(nogengange springer jeg denne over hvis det han kun har sovet en time el lign.siden sidste amning)
ca.9-10 Ammes og puttes sovende i barnevognen, sover som regel et par timer, nogengange med lidt hjælp.
11-12 Vågner, snakker lidt og forsøger så med lidt majsgrød, ammes bagefter, leger
13-14 Ammes igen og puttes og skulle jo gerne sove et par timer her, men afhentning af Silje i børnehaven kl ca 15 kommer i vejen, for han vågner HVER gang.
Ca kl 16 ammes igen ...

Annonce

...
17-18 ammes igen (Har også her forsøgt med lidt grød) og puttes 1/2 time ca.
Nogengange ammer jeg igen hvis han er puttet tidligt.
ca kl 19.30-20 ammes og puttes. (her er han meget træt) men har svært ved at få ham til at falde i søvn. Det tager som regel en time, og først når han ammes endnu engang sover han. Har uden held prøvet at putte ham før, han bliver så træt.

Så kan en hård nat se sådan ud: Vågner kl 12, 2, 4, 6 ammes (plus vores datter også vågner et par gange). Sover som regel videre efter amningerne, så det er jo dejligt. Min mand har nogengange med lidt held prøvet at få ham til at sove videre uden amning, hvis der kun er gået 2 timer imellem, men den går bestemt ikke hver gang, så græder han indtil mor finder brystet frem. Det skal siges at han for nylig er kommet ind på sit eget værelse, hvilket fungerer godt for os.

Du kan godt se at jeg nærmest ikke bestiller andet end at amme. Jeg har brug for lidt mere struktur og tænker at nogle af disse amninger må kunne udelades. Det fungerer bedst for os hvis Bertil ammes inden en lur, for så ved vi, han er mæt og burde kunne sove et langt stræk.

Men det længste han sover døgnet rundt er ca 2 timer, engang imellem 3 mlm hver amning om natten.

Det skal også siges at han gylper sjældent, og der er ikke andre tegn på at han er overfyldt, bortset fra at han nogengange om eftermiddagen, når der er liv i huset ikke rigtig får spist og bliver let distraheret, men tænker også at han ikke er rigtig sulten her. Jeg leger med ham i hans vågne timer og gir ham så meget kontakt og nærhed som muligt. Bertil er generelt en rigtig glad lille dreng og kan også godt lege selv. Det er især om eftermiddagen, når jeg er alene med dem begge..

Kunne du ikke prøve at hjælpe os med en rytme og plan for hans dag, og så vender jeg tilbage med storesøster Silje.

Med venlig hilsen
To trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.