Svar: Amning og mæthed
27. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Maiken
Jeg synes det lyder rigtig fint det du fortæller, især hæfter jeg mig ved at Merle nu har taget 400g på over 14 dage, så hun får helt sikkert mere mælk nu og er nået op på de 200g om ugen, som jeg synes hun som minimum skal tage på ...
Du fortæller også at du har mere mælk i løbet af dagen og ofte kun behøver supplere med mme om aftenen. Det er super fint, det er blevet bedre end det var!
Det er godt at tungebåndet er blevet klippet og at det har haft positiv effekt på amningen og at smerterne i din ene brystvorte er aftaget! At hun ikke sover så længe nu, men sover 2½-3 timer er helt fint - hun har jo også noget hun skal have indhentet og så bliver hun også ældre og vil naturligt være mere vågen og aktiv, end hun var for bare 14 dage siden ...
Dobbeltudmalkning er super, det vil kun øge din mælkemængde ekstra. Det er en meget god idé at du ammer i den traditionelle stilling først og bagefter lægger til i tvillingestilling så hun får brystet tømt rigtigt i bund og så hun også får stimuleret det ekstra. Netop ved at skifte ammestilling hjælper du hende til dette. Og når hun så vil die igen, så lægger du hende til modsatte bryst og lader hende die, det hun vil der og hvis det ikke er nok, så må hun så suppleres.
Men som du selv er inde på, så ændrer det sig jo lidt hele tiden, din produktion ændrer sig, hun bliver ældre, dier med flere kræfter, søvnen kan ændre sig lidt fra dag til dag, hvordan du lige får malket ud og stimuleret osv. Det hele kan ændre sig lidt og vil ændre sig hen af vejen, men du lyder til at have en god fornemmelse for det og det er godt!
Og så hold fast i at det er okay stadig at supplere hende. Du ammer og hun får din mælk og at hun så får lidt ekstra mme ved siden af - det er helt fint!! Det er jo også med til at gøre at hun sover lidt bedre og vågner op med fornyet energi til så at spise hos dig igen - og samtidig kan det også give dig lidt pause, hvis far kan supplere med flasken og lidt pause er naturligvis også nødvendigt, for lige nu fylder amning og udmalkning rigtig meget :) Så ro på, du har jo også Silje du skal tage dig af.
Og så er det fint at du bare lægger dig, evt. forsøger at lægge dig med din datter og amme hende i dobbeltsengen imens I ligger ned - det vil give ro og samtidig stimulere brystet på en anden måde. Du behøver ikke sove, at hvile sig er også godt!
Sutten - super, fint som du bruger den.
Og ja - dejligt at lillepigen kan finde ro hos far - og intet er mere skønt end at have sit barn liggende på brystkassen, den fornemmelse kan jeg stadig godt huske :) Men husk på at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ikke ligger hos os, når vi selv sover, af hensyn til vuggedød ...
Fortsæt endelig den gode gænge og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske