Brev:
Renlighed, fysisk klar men ikke psykisk
27. oktober 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Renlighed, fysisk klar men ikke psykisk
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål til dig ang. vores ældste dreng Peter, som er 3 år og 4 mdr. ift. renlighedstræning. Han blev storebror for 7 mdr. siden.
Først lidt generelt. Peter har altid været en nem dreng, specielt som baby og tumling. Han fungerer rigtig godt socialt, har et godt sprog og er god til at sætte ord på sine følelser (ifølge vuggestuen). Han er god til at koncentrere sig i længere tid af gangen og har det rigtig godt med struktur (faste rytmer omkring sengetid, måltider mm. ).
Hvis ting bliver for ”vilde” eller højrøstet, så som at slå på tønde til fastelavn eller guitarspil med sang, trækker han sig. Han havde en voldsom periode med ”trods” i alderen ca. 2-2½ år og nu er der her, 4 mdr. efter børnehavestart (som ellers har kørt gnidningsfrit) kommet episoder med voldsomme humørsvingninger igen. Der sker meget i hans liv i øjeblikket; er blevet storebror, begyndt i børnehave, vi stiller større krav om selvstændighed ift. at tage tøj af og på, og så har vi et par gange forsøgt at tage bleen af uden held.
Første gang vi prøvede at tage bleen af var for ½ år siden, fordi vuggestuen mente han var klar til det. Vi holdt ud i 3 uger. I starten var der mange tisuheld, men det blev færre og han havde ind imellem dage uden tisuheld overhovedet. Efter nogle uger begyndte han at tisse i bukserne op til 6 gange igen. Det var endnu værre med afføring, som han kun vil lave i bukserne, og til sidst begyndte han at holde sig i flere dage. Så gav vi op.
Anden gang vi prøvede var for ca. 1 mdr. siden. Det gik helt galt, da han reagerede ved at græde, nægte og løbe fra os og gemte sig. Det føltes som et overgreb. Så vi gav op igen allerede om eftermiddagen.
Nu fungerer det sådan, at vi har indført faste pottetider om morgenen, før middagslur, efter middagslur og før bad om aftenen. Han tisser for det meste på den og i børnehaven tisser han på børnetoilettet. Ang. afføring nægter han at gøre det på potten eller toilettet. Han siger til os hver gang; ”Nu går jeg ind på værelset og laver pølser, ”eller nu vil jeg være alene”. Vi spørger så, om han vil prøve at sidde på potten, men svaret er klart NEJ.
Altså jeg tror han er klar fysisk, men ikke psykisk. Hvordan griber vi det an? Skal vi tvinge ham på potten, når han engang i mellem nægter? Skal vi indføre flere faste pottetider? Du har nævnt noget om en drille-blære og en drille tarm til andre, vil du prøve at uddybe det? Du har nævnt noget om at man kan læse bøger om emnet sammen, er der nogle bestemte bøger du vil anbefale?
Der skal ske en masse for Peter den næste tid. Han er begyndt at vågne tidligere og tidligere, så vi skal altså snart af med middagsluren og han skal også inden længe af med sutten, som han kun har når han sover. Det kan nok godt blive lidt overvældende for vores ”lille” dejlige trygge storebror og børnehavebarn.
Glæder mig til dit svar.
Mange hilsner
fra en mor