Amning og mæthed

27. oktober 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning og mæthed

Hej Helen

Tak for dit svar vedrørende Merle. Det var en stor hjælp.

Med hensyn til Merle og hendes mæthed, så har jeg oplevet en forbedring den sidste uges tid. Hun kan nu tage en lur på 2½-3 timer 1 - 2 gange om dagen. Hendes tungebånd VAR for kort, - det siden fødslen, men jeg havde overhovedet ikke tænkt på det kunne være derfor hun ikke fik ordentlig fat. Fik klippet tungebåndet samme dag du skrev til mig og siden har jeg ikke haft ondt i min ene brystvorte. Men altså, hun har taget længere lure før tungebåndet blev klippet, tænkte bare det ville være godt for en sikkerhedsskyld.

Hun blev vejet hos lægen og har på 14 dage taget 400gr på, så det går lidt bedre. Jeg vil forsøge at malke ud dobbelt, således jeg bruger min malkemaskine på det ene bryst mens hun ammer på det andet. Jeg har gjort det, at hun ammer om morgenen på det ene bryst og jeg så malker ud samtidigt. Bagefter kan hun lege kortvarigt og ligge på maven, men hun melder sig relativt hurtigt igen.

Der går en times tid fra hun har ammet første gang til hun melder sig igen, så altså kun 15-20min. med let aktivitet. Her tilbød jeg hende det samme bryst i tvillingestillingen og når hun er let utålmodig skiftes hun til det andet bryst og ...

Annonce

... ammer ca. 15 min der. Hun er selvfølgelig ikke mæt, men så gav jeg hende det, jeg havde malket ud og så sov hun 2½ time (blev vækket fordi vi skulle til læge). Jeg kunne malke 60ml ud på det venstre bryst til morgen, håber på, det på sigt kan blive til bare 20ml mere, når jeg bruger denne metode. Havde tænkt mig at gøre ovennævnte ved hver amning, dog ikke om natten. Tror du det er en god plan?

Med hensyn til hvile og at producere mælk, så synes jeg, jeg gør hvad jeg kan. Jeg er ikke så god til at sove ila dagen, men kan et hvil være lige så godt, hvis jeg er træt, eller?

Håber det går fremad nu, forhåbentlig også om natten, hvor hun dog bokser meget rundt i søvne, - det gør det svært at falde i søvn selv. Ofte hjælper det, hvis hun kommer til at ligge på maven på fars bryst;) Men det bliver forhåbentlig ikke ved til hun er teenager;)

Mht. sut, så tilbydes hun kun sutten, når hun er mæt og falder i søvn ved mit bryst. Det er lykkes mig med sutten nu og den forlænger også hendes søvn.

Jeg har ganske tydeligt ikke ret meget mælk til hende om aftenen, - det er oftest her jeg har suppleret. Det er en 7- 10 dage siden, jeg har suppleret med mme i dagtiden

Hvad siger du til alt dette?

Mange hilsner
Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor