Svar: Opgive amning? - 0 mdr.

14. september 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Inge

Tillykke med den lille dreng og velkommen til :) Det kan godt være et forsøg værd at du begynder at amme og arbejder på at få amningen rigtigt igang. Men du skal være opmærksom på at det naturligt vil kræve rigtig mange ressourcer og tid og du skal have ro og overskud til dette ...

Som jeg læser dit brev, så vil din dreng gerne die ved brystet, men han bruger enten brystet som sut eller bliver frustreret, fordi mælken ikke løber så let til ham, som når han får flaske.

Derfor er det første du skal gøre, at stimulere dit bryst, så du får dannet mere mælk og det betyder at du skal bruge en brystpumpe og gerne leje en, fordi dem man lejer er større og virker bedre, når du skal stimulere og malke ud flere gange dagligt. Du må stadig også gerne lægge ham til brystet og lade ham stimulere dig, men det vil ikke være nok, du er nødt til at bruge en brystpumpe for at få sat rigtigt gang i mælkeproduktionen.

En brystpumpe eller malkemaskine, kan lejes i større babyudstyrsforretninger eller hos Falck. Når du vil stimulere brystet for at få mere mælk til dit barn, så vil det være vigtigt at du malker ud flere gange i døgnet, gerne hver 3-4 time, altså på de tidspunktet, hvor man normalt ville forvente at din dreng ville die hos dig.

Det er også vigtigt at malke ud om natten, da du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten. Der bør aldrig gå mere end 6 timer imellem at du malker ud. Og så er det vigtigt at du også får hvilet dig, får mad at spise og nok at drikke. Man kan lidt populært sige, at der skal være "noget at lave mælk af" - men det handler ligeså meget om, at du får det bedre, for mere overskud, hvis du når at tænke lidt på dig selv i løbet af dagen. Kommer i bad, får mad, husker at drikke :)

Det kan være en god idé at malke ud på begge bryster samtidig - det man kalder for dobbeltudmalkning. Det sparer tid og samtidig øger det mælkemængden. Du kan derfor med fordel leje et dobbeltaggregat til brystpumpen du lejer. Du kan også skifte mellem brysterne flere gange, mens du malker ud, for ...

Annonce

... at få stimuleret til lidt ekstra mælk.

Du kan hos lægen få medicin der kan fremme mælkedannelsen og også fremme nedløbsrefleksen, så mælken løber hurtigere til dit barn. Men i første omgang er det en god idé at forsøge at få stimuleret til mere mælk uden at bruge medicin ... og hvis stimulation og udmalkning så ikke er nok, så må der medicin til.

Man kan også brug det der hedder et "hjælpebryst", "ammesugerør" eller "Lact-aid system". Det er hvis barnet skal have ekstra mad, men er stærk nok til at die ved brystet, danne vakuum og egentlig i stand til at spise et fuldt måltid. Det består af en sonde, som man sætter fast ved brystvorten og den modsatte ende af sonden sættes så ned i en flaske med mælk. Når barnet dier ved brystet, så vil barnet stimulere og få mælk fra brystet, men vil samtidig også kunne trække ekstra mælk op fra flasken via sonden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

På denne måde oplever både mor og barn, at barnet dier ved brystet og får mad derfra og ikke af flaske. Brystet stimuleres samtidig med at barnet drikker sin ekstra mælk. Det kræver normalt støtte af en ammevejleder, at få dette sat igang .... men der er naturligvis ingen der siger, at man ikke kan forsøge selv. Jeg skal sende dig lidt omkring det i en separat mail :)

Når du har mælk i brystet, men oplever at det ikke løber helt hurtigt nok til din dreng, så kan du med fordel starte med at stimulere brystet og få gang i nedløbsrefleksen inden du lægger ham til. Når han kan mærke at der er noget at komme efter, vil han tage fat og bliver ikke så frustreret. Du kan også prøve at dryppe lidt mælk i mundvigene på ham, imens han ligger ved brystet, gerne med en lille engangsprøjte, så han kan mærke at der er noget at komme efter og derfor gerne vil die hos dig.

Der er flere ting du kan gøre for at få sat gang i amningen, men det første du skal gøre er at få stimuleret din mælkeproduktion, du skal malke ud mange gange dagligt, så du får mælk til ham og så der er noget for ham, at få når han lægges til brystet :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor