Svar: Amning og flaske - 4 mdr.
14. august 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Det anbefales at børn får enten modermælk eller modermælkserstatning til de er 1 år. Komælk kan udgøre en større del af indtaget fra 9 måneders alderen, men bør faktisk ikke udgøre hele mælkeindtaget før efter 1 års alderen ...
Amningerne vil naturligt nedsættes i takt med at barnet får mere og mere rigtig mad. Hvor de fleste børn i din datters alder har brug for 6-7 amninger i døgnet, så vil de fleste børn i 7 måneders alderen kunne nøjes med 4 amninger. I 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 amninger og i 10-12 måneders alderen vil det være fint at amme 2 gange dagligt - disse amninger vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det er altså amningerne om dagen, der ofte forsvinder først :)
Så selvom din datter har brug for modermælken længe, så vil afhængigheden af dig og brystet naturligt blive nedsat hen af vejen og erstattet af anden mad.
Hvis du ved med dig selv, at du ikke ønsker at amme så længe, hvis du gerne vil have at din mand skal kunne putte hende eller passe hende uden at du er til stede om aftenen, hvis du f.eks. starter arbejde før hun kan undvære mælk om dagen eller lignende, så kan det være en god idé at introducere en flaske nu. Man bør i hvert fald overveje den mulighed.
Dette siger jeg, fordi din datter ikke skal være særlig gammel før hun naturligt vil afvise flaske og foretrække brystet og hvis du f.eks. ønsker at stoppe med at amme, når hun er 8 måneder gammel og hun ikke er vant til at få flaske, så vil hun sandsynligvis ikke acceptere den ... Det kan i den alder være rigtig svært at indtag mme nok af en kop - som sagt vil 3 amninger eller flasker i døgnet ofte være nødvendigt og det svarer til ca 600ml mælk ...
Selvom hun til den tid vil være god til at drikke af kop og vil være i stand til at spise større mængder skemad, som også kan laves på mælk, så vil det ofte være svært at få dækket hendes behov ... Det handler ikke kun om behov for kalk, men også om behov for væske :)
Så ja, det kan faktisk være en god idé at introducere en aftenflaske med den alder din datter har, så hun vendes til at få en flaske dagligt.
Det kræver øvelse at lære at spise af en flaske, fordi hun skal sutte anderledes på den end på brystet og det kræver teknik. Derfor kan I være nødt til at prøve mange gange og det kan være en idé i starten at komme udmalket modermælk i flasken, så hun kender smagen og kun skal forholde sig til ny sutteteknik...
Far kan nogle gange have held med at foresøge sig, fordi han ikke forbindes med amning. Nogle gange hjælper det, hvis mor ikke er i nærheden. Andre gange er det bedre at det er mor som prøver, evt. starter med at amme lidt, erstatter brystet med flasken, beroliger, lokker osv. får at få lillepigen til at tage imod :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske