Svar: Amning og flaske - 4 mdr.

14. august 2010

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Det anbefales at børn får enten modermælk eller modermælkserstatning til de er 1 år. Komælk kan udgøre en større del af indtaget fra 9 måneders alderen, men bør faktisk ikke udgøre hele mælkeindtaget før efter 1 års alderen ...

Amningerne vil naturligt nedsættes i takt med at barnet får mere og mere rigtig mad. Hvor de fleste børn i din datters alder har brug for 6-7 amninger i døgnet, så vil de fleste børn i 7 måneders alderen kunne nøjes med 4 amninger. I 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 amninger og i 10-12 måneders alderen vil det være fint at amme 2 gange dagligt - disse amninger vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det er altså amningerne om dagen, der ofte forsvinder først :)

Så selvom din datter har brug for modermælken længe, så vil afhængigheden af dig og brystet naturligt blive nedsat hen af vejen og erstattet af anden mad.

Hvis du ved med dig selv, at du ikke ønsker at amme så længe, hvis du gerne vil have at din mand skal kunne putte hende eller passe hende uden at du er til stede om aftenen, hvis du f.eks. starter arbejde før hun kan undvære mælk om dagen eller lignende, så kan det være en god idé at introducere en flaske nu. Man bør i hvert fald overveje den mulighed.

Dette siger jeg, fordi din datter ikke skal være særlig gammel før hun naturligt vil afvise flaske og foretrække brystet og hvis du f.eks. ønsker at ...

Annonce

... stoppe med at amme, når hun er 8 måneder gammel og hun ikke er vant til at få flaske, så vil hun sandsynligvis ikke acceptere den ... Det kan i den alder være rigtig svært at indtag mme nok af en kop - som sagt vil 3 amninger eller flasker i døgnet ofte være nødvendigt og det svarer til ca 600ml mælk ...

Selvom hun til den tid vil være god til at drikke af kop og vil være i stand til at spise større mængder skemad, som også kan laves på mælk, så vil det ofte være svært at få dækket hendes behov ... Det handler ikke kun om behov for kalk, men også om behov for væske :)

Så ja, det kan faktisk være en god idé at introducere en aftenflaske med den alder din datter har, så hun vendes til at få en flaske dagligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kræver øvelse at lære at spise af en flaske, fordi hun skal sutte anderledes på den end på brystet og det kræver teknik. Derfor kan I være nødt til at prøve mange gange og det kan være en idé i starten at komme udmalket modermælk i flasken, så hun kender smagen og kun skal forholde sig til ny sutteteknik...

Far kan nogle gange have held med at foresøge sig, fordi han ikke forbindes med amning. Nogle gange hjælper det, hvis mor ikke er i nærheden. Andre gange er det bedre at det er mor som prøver, evt. starter med at amme lidt, erstatter brystet med flasken, beroliger, lokker osv. får at få lillepigen til at tage imod :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre