Svar: Amning og være væk fra sit barn

22. juli 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Line

Her i livet er vi nødt til at gøre nogle valg og hver gang vi træffer et valg, så fravælger vi også noget andet ...

Det er sådan, at når man ammer, så skal man indstille sig på at amme til barnet er 12 måneder eller mere. Med den alder din dreng har, vil det være naturligt at have behov for brystet ca. 6 gange dagligt - også selvom han får skemad - hans mælkebehov er fortsat meget stort og vil være det de næste måneder frem.

Vælger du at tage på festival, se familien 1-2 gange dagligt og drikke alkohol, - ja så fravælger du naturligt at amme din dreng. De ting hænger ganske simpelt ikke sammen.

Du kan naturligvis godt vælge at tage på festival, men så skal din dreng tage flaske i stedet. Du kan ikke nøjes med at amme ham 1-2 gange i døgnet og i forhold til et vist alkoholindtag vil amningen også være problematisk. Så længe du har promiller i blodet, vil dette blive overført til din dreng.

En dreng på 5 måneder, der er igang med skemaden og ved siden af dette skal have sit mælkebehov dækket, vil have brug for en dagsplan der ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre

Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16-16.30: Ammes/flaske

Sover dagens 3 lur

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop

Ammes/flaske og puttes til natte ca kl. 20

Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover videre

Midt nat 03: Har evt. behov for en ekstra amning/flaske her, men kan måske godt undvære ....

Du skriver at du har introduceret grød og at han efterfølgende beder om brystet. Det undrer dig, da meningen jo var at han skulle ...

Annonce

... kunne undvære brystet .... Men det er ikke korrekt. Meningen er at han stadig skal ammes ligeså meget som han plejer, skemaden kommer ud over og mætter derfor lidt mere og gør at han så atter begynder at sove bedre igen. Først om et par måneder vil du kunne trappe amningerne ned og lade skemaden fylde lidt mere, men stadig er 4 amninger i døgnet nødvendigt for et barn på f.eks. 7 måneder.

Som du kan se fylder mælk meget i planen. Du er som sagt derfor nødt til at gøre op med dig selv, om du vil amme eller om du vil på festival. Hvis du vælger at tage på festival så skal din dreng tilbydes sutteflaske i stedet og det er helt fint - far kan følge ovenstående plan :)

Med hensyn til alkohol og amning, så er det som sagt sådan, at sålænge man som mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke alkohol, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas eller en øl ... For at være på den sikre side, anbefales det derfor at man ikke indtager alkohol, når man ammer.

Hvis man vil indtage alkohol og også amme, så kan barnets udsættelse for alkohol mindskes eller undgås, hvis moderen undlader at amme i 3 timer for hver indtaget genstand. Det betyder at hvis du har drukket 3 genstande, så bør der gå 9 timer før du ammer ... Det er en god tommelfingerregel.

Lidt at overveje, håber du kan bruge det videre. Fortsat held og lykke til jer alle :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder