Svar: Amning og være væk fra sit barn
22. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Her i livet er vi nødt til at gøre nogle valg og hver gang vi træffer et valg, så fravælger vi også noget andet ...
Det er sådan, at når man ammer, så skal man indstille sig på at amme til barnet er 12 måneder eller mere. Med den alder din dreng har, vil det være naturligt at have behov for brystet ca. 6 gange dagligt - også selvom han får skemad - hans mælkebehov er fortsat meget stort og vil være det de næste måneder frem.
Vælger du at tage på festival, se familien 1-2 gange dagligt og drikke alkohol, - ja så fravælger du naturligt at amme din dreng. De ting hænger ganske simpelt ikke sammen.
Du kan naturligvis godt vælge at tage på festival, men så skal din dreng tage flaske i stedet. Du kan ikke nøjes med at amme ham 1-2 gange i døgnet og i forhold til et vist alkoholindtag vil amningen også være problematisk. Så længe du har promiller i blodet, vil dette blive overført til din dreng.
En dreng på 5 måneder, der er igang med skemaden og ved siden af dette skal have sit mælkebehov dækket, vil have brug for en dagsplan der ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes/flaske
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes/flaske og puttes til natte ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover videre
Midt nat 03: Har evt. behov for en ekstra amning/flaske her, men kan måske godt undvære ....
Du skriver at du har introduceret grød og at han efterfølgende beder om brystet. Det undrer dig, da meningen jo var at han skulle kunne undvære brystet .... Men det er ikke korrekt. Meningen er at han stadig skal ammes ligeså meget som han plejer, skemaden kommer ud over og mætter derfor lidt mere og gør at han så atter begynder at sove bedre igen. Først om et par måneder vil du kunne trappe amningerne ned og lade skemaden fylde lidt mere, men stadig er 4 amninger i døgnet nødvendigt for et barn på f.eks. 7 måneder.
Som du kan se fylder mælk meget i planen. Du er som sagt derfor nødt til at gøre op med dig selv, om du vil amme eller om du vil på festival. Hvis du vælger at tage på festival så skal din dreng tilbydes sutteflaske i stedet og det er helt fint - far kan følge ovenstående plan :)
Med hensyn til alkohol og amning, så er det som sagt sådan, at sålænge man som mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også.
Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke alkohol, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas eller en øl ... For at være på den sikre side, anbefales det derfor at man ikke indtager alkohol, når man ammer.
Hvis man vil indtage alkohol og også amme, så kan barnets udsættelse for alkohol mindskes eller undgås, hvis moderen undlader at amme i 3 timer for hver indtaget genstand. Det betyder at hvis du har drukket 3 genstande, så bør der gå 9 timer før du ammer ... Det er en god tommelfingerregel.
Lidt at overveje, håber du kan bruge det videre. Fortsat held og lykke til jer alle :)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske