Svar: Amning + mme til natten

21. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Når jeg ser på din drengs vægt og længdekurve i Livets bog, så ser det ud som om at han på det sidste ikke har taget helt så meget på som i starten. Han er faldet lidt på sin kurve, men ligger stadig ikke længere nede end sit udgangspunkt og kurven ser derfor helt fin ud ... men med udgangspunkt i det du fortæller og så den bøjning han lige nu har i kurven, så lyder det faktisk som om at han lige nu har brug for at få lidt ekstra mælk :)

Du fortæller at du ammer 6 gange dagligt og det er rigtig fint, men du kunne godt forsøge at øge din mælkemængde lidt, og det gør du ved at amme hyppigere. Faktisk kunne det hjælpe dig, hvis du kunne amme fra begge bryster mellem hver lur i en periode. Du kan gøre det, at du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, lader ham bøvse, skifter ham osv. og så ammer ham fra modsatte bryst inden han så puttes til næste lur. Når han så vågner, så starter du der, hvor du stoppede sidst, lader ham spise i bud der, skifter ham og tilbyder modsatte bryst, hvorefter han så puttes igen.

Hvis du allerede nu føler at du er nødt til at amme fra begge bryster i en amning, for at mætte ham - og det lyder næsten sådan på det ...

Annonce

... du skriver, så vil det være helt okay og også relevant at supplere ham med en flaske mme.

Det er vigtigt at du ammer ham først, så han får stimuleret dig og få vist din krop at der er behov for mælk på dette tidspunkt. Når der så ikke er mælk nok hos dig og han virker yderligere sulten, så får han flasken. Netop ved at amme først og supplere med flasken, er chancen for at bibeholde amningen i længere tid noget større. Det er hvis du begynder at erstatte amning med flaske at mælkemængden især risikerer at nedsættes.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Han må i princippet få hvad han viser behov for på flasken, det kan være alt ligefra 50-150ml - ingen ved jo præcist, hvor meget han får hos dig og han skal et eller andet sted have lov til at selvregulere :)

Når man begynder at give flaske, så er der altid en risiko for at mælkeproduktionen nedsættes og den risiko er naturligvis også til stede hos jer. Men det er ikke nødvendigvis sådan at amningen behøver at stoppe. Mange børn trives fint med amning i løbet af dagen og flaske om aftenen inden putning som supplement til amning og det er helt fint. Men nogen garanti kan jeg ikke give dig :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre