Svar: Skal vi mon supplere med MME?

8. maj 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Arthurs mor

Tak for dit brev og dine pæne ord til mig :)

Det lyder faktisk lidt som om at Arthur er en lille sulten dreng og at det kan være en løsning for jer, at supplere med lidt mme en gang imellem.

Du fortæller at du ammer fra begge bryster hver gang og det lyder umiddelbart som om at han spiser rigtig godt fra begge sider. Men mit første forslag er faktisk at du forsøger denne rytme:

Start med at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Am ham i den traditionelle stilling og lad ham spise det han vil. Når han slipper og du plejer at lægge ham til modsatte bryst, så gør du i stedet det at du vender ham rundt og lægger ham til samme bryst igen - men i tvillingestilling. På den måde kan du 'snyde' ham til at tro at han er lagt til modsatte bryst og få ham til at spise lidt længere på første bryst.

Herefter skal han så skiftes og inden han så skal puttes til lur så tilbyder du ham modsatte bryst, hvor du lader ham spise det han umiddelbart virker til at have behov for. Og så kan han derefter puttes til lur.

Hvis han efter at have spist 2 gange på samme side, er nødt til at få modsatte bryst, for at få mælk nok, så vil det være helt okay at du giver ham supplement med mme inden han puttes til lur, hvis du skønner han har brug for det, for at kunne sove lidt længere. Modsat, hvis han kan spise to gange på samme side og slutte på modsatte bryst og ikke virker til at have behov for mme, så behøver du ikke supplere med mme. Du er altså nødt til at være lidt fleksibel og gøre det, som umiddelbart virker godt for både ham og dig ...

Hvis barnet ikke får mælk nok trods hyppigere amning og forsøg på at øge mælkemængden ved netop at amme fra begge bryster mellem hver lur (hyppig amning giver mere mælk) - så vil det være rigtigt at supplere med mme. Man skal ikke begynde med skemaden for tidligt, det er mælk han skal have. Så lidt ekstra mme kan sagtens være en hjælp for jer og når du så fornemmer at han på et tidspunkt i løbet af de ...

Annonce

... næste måneder er klar til skemad, så kan du begynde med det.

I har tilmed den store fordel at han faktisk er vant til flasken og acceptere den, så det er jo super :)

Med hensyn til at lære at sove i barnevogn uden at blive trillet, så handler det for det første meget om at puttetidspunktet er rigtigt. Han skal ikke puttes, før han er træt nok og parat til at sove.

Det er naturligt at mælk indgår som en del af putteritualet og derfor skal han ammes inden han puttes eller have en flaske og lige derefter puttes. Med den alder han har nu, så vil det dog være rigtig fint at du prøver at putte ham inden han falder fuldstændig i søvn - men altså heller ikke er vågen. Du skal se på ham, se og lytte til hans vejrtrækning, se på hans øjne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.

Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han må meget gerne være svøbt, så han føler sig omsluttet - men det vil være af klædet og ikke af dine arme. Han må meget gerne blive puttet med en sut og en sutteklud.

Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Barnevognen kan vugges lidt.

Og så er det her vigtigt at du ikke vugger/triller ham, når han er stille. Du skal altså putte ham som ovenfor beskrevet, vugge vognen lidt, holde pause, lytte, græder han så triller du vognen lidt igen, holder pause, lytter osv. så han stille og roligt lærer at falde i søvn uden nødvendigvis at være i bevægelse.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder