Svar: Skal vi mon supplere med MME?
8. maj 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Arthurs mor
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig :)
Det lyder faktisk lidt som om at Arthur er en lille sulten dreng og at det kan være en løsning for jer, at supplere med lidt mme en gang imellem.
Du fortæller at du ammer fra begge bryster hver gang og det lyder umiddelbart som om at han spiser rigtig godt fra begge sider. Men mit første forslag er faktisk at du forsøger denne rytme:
Start med at amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur. Am ham i den traditionelle stilling og lad ham spise det han vil. Når han slipper og du plejer at lægge ham til modsatte bryst, så gør du i stedet det at du vender ham rundt og lægger ham til samme bryst igen - men i tvillingestilling. På den måde kan du 'snyde' ham til at tro at han er lagt til modsatte bryst og få ham til at spise lidt længere på første bryst.
Herefter skal han så skiftes og inden han så skal puttes til lur så tilbyder du ham modsatte bryst, hvor du lader ham spise det han umiddelbart virker til at have behov for. Og så kan han derefter puttes til lur.
Hvis han efter at have spist 2 gange på samme side, er nødt til at få modsatte bryst, for at få mælk nok, så vil det være helt okay at du giver ham supplement med mme inden han puttes til lur, hvis du skønner han har brug for det, for at kunne sove lidt længere. Modsat, hvis han kan spise to gange på samme side og slutte på modsatte bryst og ikke virker til at have behov for mme, så behøver du ikke supplere med mme. Du er altså nødt til at være lidt fleksibel og gøre det, som umiddelbart virker godt for både ham og dig ...
Hvis barnet ikke får mælk nok trods hyppigere amning og forsøg på at øge mælkemængden ved netop at amme fra begge bryster mellem hver lur (hyppig amning giver mere mælk) - så vil det være rigtigt at supplere med mme. Man skal ikke begynde med skemaden for tidligt, det er mælk han skal have. Så lidt ekstra mme kan sagtens være en hjælp for jer og når du så fornemmer at han på et tidspunkt i løbet af de næste måneder er klar til skemad, så kan du begynde med det.
I har tilmed den store fordel at han faktisk er vant til flasken og acceptere den, så det er jo super :)
Med hensyn til at lære at sove i barnevogn uden at blive trillet, så handler det for det første meget om at puttetidspunktet er rigtigt. Han skal ikke puttes, før han er træt nok og parat til at sove.
Det er naturligt at mælk indgår som en del af putteritualet og derfor skal han ammes inden han puttes eller have en flaske og lige derefter puttes. Med den alder han har nu, så vil det dog være rigtig fint at du prøver at putte ham inden han falder fuldstændig i søvn - men altså heller ikke er vågen. Du skal se på ham, se og lytte til hans vejrtrækning, se på hans øjne.
Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han må meget gerne være svøbt, så han føler sig omsluttet - men det vil være af klædet og ikke af dine arme. Han må meget gerne blive puttet med en sut og en sutteklud.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Barnevognen kan vugges lidt.
Og så er det her vigtigt at du ikke vugger/triller ham, når han er stille. Du skal altså putte ham som ovenfor beskrevet, vugge vognen lidt, holde pause, lytte, græder han så triller du vognen lidt igen, holder pause, lytter osv. så han stille og roligt lærer at falde i søvn uden nødvendigvis at være i bevægelse.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske