Brev:
Skal vi mon supplere med MME?
8. maj 2010
Alder:
3 mdr.
Skal vi mon supplere med MME?
Kære Helen
Tak for dit forrige svar omkring åbent vindue og soveværelsestemperatur. Vi har nu fundet en løsning, som katten dog fortsat protesterer lidt over :-)
Vores søn er nu blevet 3½ måned og jeg er i tvivl om han bliver ordentlig mæt af min mælk.
Jeg har siden hans fødsel haft ekstra besøg af sundhdesplejersken, da hans vækstkurve var lidt under middel. Efter hun havde rådet mig til at amme fra begge bryster hver gang, hjalp det dog og han vejer nu næsten 6 kilo. Og er en glad og nem dreng.
Han spiser dog fortsat ret hyppigt, dvs. hver anden time og hver runde tager ca ½ time. Det gør også at han sjældent sover længere dagslure end en time ad gangen, ofte også kun ½ time.
I en måneds tid har han dog sovet rigtig fint om natten, op til 4-5 timer i det første stræk, men den rytme er han desværre på vej væk fra. I nat meldte han sig således hver anden time igen!
Jeg kan læse af et svar til en anden bruger (oktober 2009), at det er meget normalt at babyer er meget nysgerrige i den her alder og derfor ikke spiser så effektivt i løbet af dagen. Du anbefaler hende at amme på begge bryster og på den måde fylde mere på i løbet af dagtimerne.
MEN det kan jeg jo ikke rigtigt, da jeg allerede ammer ham så meget, som jeg gør.
Mit spørgsmål er derfor om vi skal supplere med MME i løbet af dagen, altså i forlængelse af min amning? Han tager gerne flaske, da vi har brugt MME et par aftener, hvor jeg har været på Folkeuniversitetet.
Og så lige et tillægsspørgsmål. Jeg læser dagligt dine svar til andre brugere og lærer utrolig meget - og glædes over din grundighed og dit store engagement hver eneste gang. Men jeg undrer mig, når du skirver at man kan/skal putte sit barn til en lur i barnevognen? Hvordan gør man lige det?
Indtil videre har jeg eller hans far altid gået tur med barnevognen for at få ham til at sove - og på det seneste tager det længere og længere tid, inden han falder i søvn, op til 1 time (som vi jo ikke rigtig har pga. hans hyppige måltider).
Et par ekstra oplysninger:
Arthur er født 13 dage over tiden efter igangsættelse.
Virker mæt når han har spist, men ved godt at der er to runder (vil have bryst nr. 2 med det samme).
Bliver puttet til natten ved 8 - 8.30 tiden med samme ritual hver aften (amning, en sang, lidt beroligende snak og en sut). Det går fint.
Har bonusble ca. hver 3-4 dag og generelt pænt våde bleer (bliver skiftet hver 2-3. time, vi bruger genbrugsbleer)
Gylper en del.
Jeg ser frem til dit svar - og prøver at holde manglen på sammenhængende nattesøvn ud så længe :-)
Kærlig hilsen
Arthurs mor